Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Saint – Laguevův systém
dělí se řadou čísel 1,3,5 atd., používá se u nás v obecních volbách
matematicky je prokázána neutralita vůči malým i velkým stranám, stejně jako jejich sdružování do koalic
Vyrovnávací metoda
nezačíná se dělit číslem 1, ale až 1,4, čímž se ztěžuje přístup menších stran k prvému mandátu
Dánský systém
dělí se čísly 1,4,7,10 atd., což do určité míry zvýhodňuje menší strany
Poloproporcionální volební techniky
většinové volební techniky mohou také produkovat proporcionální volební výsledky a přispívat k zastoupení menšiny, za podmínky, že probíhají ve vícemandátových volebních obvodech
mohou vznikat několika způsoby
Limitované hlasování
volič nemá tolik hlasů, kolik se volí poslanců
většině je ztíženo prosadit plný počet svých kandidátů
Kumulované hlasování
volič sice má tolik hlasů, kolik se volí poslanců a navíc může dát jednomu kandidátovi více (až 3) hlasů
menšině je ulehčeno se prosadit
Jednojmenné přenosné hlasování /irský systém/
nachází se na rozhranní poloproporcionálních modifikací a technik poměrného zastoupení
používá se v obvodech, kde se volí nejméně tři poslanci a kde ke zvolení není přirozeně třeba absolutní většiny, ale dosažení stanovené volební kvóty
podstatou je možnost voliče sestavit pořadí kandidátů podle vlastní preference, přičemž tyto preference lze při zjišťování výsledků přenášet v případě potřeby z kandidáta (1.) na kandidáta (2.resp.3.)
47. Formy přímé demokracie
Původní formy přímé demokracie
původem je přímá demokracie formou rozhodování ve starořecké polis
tato tradice výrazně ovlivnila demokratické teorie 18.století (zj.Rousseau – podle něj se svrchovaná moc nedá zastupovat)
v 17. a 18.století se v Nové Anglii konaly tzv. town-meetings (městská shromáždění), na kterých se ročně setkávali obyvatelé obcí, aby rozhodovali o zásadních obecních záležitostech (výše daní, rozpočet
stejný význam mají dodnes zachovaná shromáždění v pěti malých kantonech ve Švýcarsku
nutnost ale řešit věci častěji než jedenkrát za rok, ne všechny věci mohou řešit laikové
v současnosti se uvažuje o tzv. televizní demokracii (televize by umožnila jakési shromáždění a propojení domácností)
Referendum
jeho vývoj sahá až do středověku ve Švýcarsku, kde delegáti obcí vysílaní na shromáždění vyššího celku konzultovali body jeho programu a získané poznatky vnášely do jednání
v celostátním měřítku bylo referenda použito až při schvalování ústavy ve Francii roku 1800
vlastní procedura je v mnohém podobná volbám, ale je jednodušší tím, že odpadá stadium kandidování; zůstává ale vytváření institucí a zjišťování výsledků, sestavení seznamů občanů atd.
první zákonodárné referendum proběhlo v roce 1831 v kantonu St.Gallen
postupně se začalo referendum rozšiřovat i na další otázky, např.přistoupení k nadnárodním organizacím, o vystoupení z federace atd.
rozdíl mezi referendem a plebiscitem je v tom, že v plebiscitu se zpravila jedná o vyslovení důvěry nebo nedůvěry nějaké osobě
obligatorní referendum: je podmínkou platnosti nějakého aktu
fakultativní referendum: koná se pouze na žádost určitého počtu občanů nebo rozhodne-li tak parlament
referendum finanční: mají ho některé švýcarské kantony, řeší finanční otázky
závazné referendum: váže jako každé jiné rozhodnutí státního orgánu či parlamentu
konzultativní referendum: výsledek nemá závazný charakter a parlament je vázán názorem občanů jen politicky; slouží pouze k tomu, aby se občané mohli vyjádřit, popřípadě i legitimovat nějaký státní orgán k řešení závazné otázky
referendum předběžné: koná se před tím, než má o věci rozhodnout příslušný orgán
referendum následné: koná se až po určitém rozhodnutí a je závazné, někdy se označuje jako veto