Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
po zvolení je kancléř jmenován spolkovým prezidentem a navrhuje mu ministry (členy spolkové vlády), prezident jim nemusí vyslovovat důvěru (kancléř má kromě výběru ministrů legitimitu rozhodovat o základních zásadách vnitřní a zahraniční politiky tzv. kancl princip)
resort princip: každý člen vlády odpovídá za svěřený resort
kolegial princip: případné spory mezi členy spolkové vlády se řeší ve vládě jednáním a hlasováním
dojde-li spolkový sněm k závěru, že kancléř tyto principy nesleduje, vyslovuje mu nedůvěru prostřednictvím konstruktivního vyslovení nedůvěry; po uplynutí 48 od vyslovení nedůvěry musí zvolit nástupce (když jej nezvolí, původní kancléř zůstává ve funkci)
specifikum racionalizace je, že tradiční pro parlamentarismus je tzv. destruktivní nedůvěra (vysloví nedůvěru, avšak neřeší, kdo bude nástupcem)
kancléř může požádat o vyslovení důvěry sněm, může to spojit s návrhem zákona (pokud sněm nevysloví důvěru, má prezident 3 týdny na to, aby zvážil, zda nerozpustí spolkový sněm)
nouzový stav zákonodárství: kancléř může požádat prezidenta se souhlasem spolkové rady (= druhá komora parlamentu, která vzniká na základě delegace vlád spolkových zemí) v případě návrhu zákona, který prohlásil za naléhavý, o vyhlášení nouzového stavu zákonodárství, se kterým spolkový sněm vyslovil nesouhlas nebo ho přijal v jiné podobě
tento nouzový stav může spolkový prezident vyhlásit na 6 měsíců pouze jednou v průběhu jednoho funkčního období téhož spolkového kancléře
40. Švýcarská forma vlády shromáždění
projevuje se zde dělba práce, ne dělba moci
ústavně – právní uspořádání
Vláda
je kolektivní orgán, který se považuje za tzv. ausschussregiurung (vláda považována za výbor parlamentu)
je sedmičlenná, složena z pěti ministrů, viceprezidenta a prezidenta (ti jsou voleni z členů vlády na 1 rok – dochází k rotaci funkcí; každý ji může zastávat jen jeden rok za sebou, viceprezident se může stát prezidentem, naopak ne)
prezident řídí činnost vlády (má postavení předsedy vlády), ve vztahu k zahraničí plní pouze ceremoniální funkce (někdy se říká, že se jedná o kolektivní hlavu státu)
jednací kvórum je pětičlenné, pro rozhodnutí je třeba dosáhnout prostou většinu
do 70.let 20.století vláda projednávala všechny otázky jako kolektivní orgán, postupně v některých otázkách svého resortu mohl přijímat rozhodnutí ministr (uplatňuje se tzv. monokratický princip ve vztahu k příslušnému resortu)
uplatňuje se zde i několik ústavních zvyklostí a obyčejů
základem je hledání konsensů (konsensuální demokracie, užívání přímé demokracie)
ve vládě by měli být stejným dílem francouzsky a německy mluvící členové a jeden Švýcar z italsky mluvícího kantonu
minimálně jedním členem vlády by měla být žena
při sestavování vlády by měl parlament dbát na to, aby byli rovnoměrně zastoupeni starší a mladší členové (délkou funkce, ne stářím)
základem je inkompabilita funkcí s jakoukoli jinou funkcí ve své sféře
má se dbát o rovnoměrné zastoupení všech kantonů, ale Zurich, Bern a Vaud /vó/ musí být zastoupeny vždy
mělo by se dbát o rovnoměrné zastoupení katolické, socialistické, radikální strany a alespoň jeden člen by měl být ze strany agrární
vláda realizuje politický program a kromě toho je povinna každý den realizovat nařízení parlamentu
postupně se začíná objevovat nový úhel pohledu – parlament nemůže vyslovit vládě nedůvěru po celé funkční období, současně vláda nemůže požádat o vyslovení důvěry = silná pozice vlády