Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
zákonodárné iniciativy
→ k realizaci výkonné moci si vytváří vládu (je to ale spíše poradní
sbor)
→ parlament je omezen na vydávání zákonů a schvalování rozpočtu
34. Institucionalizované formy projevu státní moci. Přehled a příklady vztahů mezi nejvyššími státními orgány. Základní druhy forem vlády.
35. Dělba moci. Základní pojetí a hlediska. Oddělení mocí
systém vztahů mezi nejvyššími státními orgány
jedná se o horizontální dělbu moci
Dualistická dělba moci
existují jen dva druhy nejvyšších státních institucí (zákonodárné a ty, co právo vykonávají – za to je považováno i vydávání právních předpisů)
spojena s Aristotelem, Marsiliem z Padovy a ryzí naukou právní
Trialistická dělba moci
moc zákonodárná, výkonná a soudní, spojena s Lockem a Montesquiem
Kvadrialistická dělba moci
moc zákonodárná, výkonná, soudní a některá další, např. vládní (vláda formuluje otázky vnitřní a zahraniční politiky, což žádný jiný orgán nedělá a také protože je nadána pravomocí tvorby primárních pramenů práva), kontrolní, samosprávní atd.
hovoří se pouze o institucionalizované dělbě moci (máme jen jedinou moc, dělbou jich více nevzniká)
Jednota
systém moci koncentrované nebo také monistické pojetí výkonu moci (vykonavatelem státní moci je jeden státní orgán – parlament, ostatní státní orgány jsou od něj odvozovány)
→ např. forma vlády shromáždění státní moci je koncentrovaná pouze
v jediném státním orgánu, ten má charakter shromáždění
(parlamentu), tento orgán si zřizuje k výkonu svých rozhodnutí
další státní orgány (např. 1793 vznik Konventu, pařížská Komuna,
ústava SSSR z roku 1936, ústava ČSSR z roku 1960)
→ za formy vlády shromáždění se považuje i direktoriální forma
Dělba
státní moc je rozdělována mezi nejvyšší státní instituce, mezi kterými převažuje nezávislost
Nezávislost
tzv.oddělený výkon státní moci
typická prezidentská forma vlády (USA, některé středoamerické a jihoamerické státy)
Závislost
tzv. kooperativní výkon státní moci
typickou formou tzv. parlamentní forma vlády (westminsterský model, ovlivnil vlády v kontinentální Evropě a v koloniích Velké Británie); výraznější modifikací je forma vlády typická pro V.francouzskou republiku a racionalizovaný parlamentarismus
36. Parlamentarismus. Westminsterský model
13.století
1215 přijata Magna Chrata Libertatum, kde král již nemohl vypisovat všechny daně, některé otázky musel konzultovat s velkou radou a musel uznat samosprávný status některých obcí
panovník měl povinnost respektovat názor 25 baronů, kteří ho upozorňovali na to, že se dopouští vůči nim bezpráví (tzv. upozorňovací právo)
od 1254 byli do velké rady připouštěni rytíři, od 1265 obce
tím se klade budoucí základ rozdělení parlamentu na Horní (Sněmovna lordů) a Dolní (Sněmovna obcí) sněmovnu
od 1297 nemůže král vypsat daň bez rozhodnutí parlamentu (začíná platit zásada – není možno vypsat daň bez zákona, resp. rozhodnutí parlamentu)
od této doby také začíná platit zásada „o panovníkovi v parlamentu“, tzn. že panovník není jiný státní orgán, je imanentní součástí parlamentu)
také se vyvíjela teze „o králi v kabinetu“ (vládním orgánu), tzn. že král byl součástí vládního orgánu jako jeho imanentní prvek, ne něco, co stojí mimo