Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vypracované otázky

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (744 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

zákonodárné iniciativy

→ k realizaci výkonné moci si vytváří vládu (je to ale spíše poradní

sbor)

→ parlament je omezen na vydávání zákonů a schvalování rozpočtu

34. Institucionalizované formy projevu státní moci. Přehled a příklady vztahů mezi nejvyššími státními orgány. Základní druhy forem vlády.

35. Dělba moci. Základní pojetí a hlediska. Oddělení mocí

  • systém vztahů mezi nejvyššími státními orgány

  • jedná se o horizontální dělbu moci

Dualistická dělba moci

  • existují jen dva druhy nejvyšších státních institucí (zákonodárné a ty, co právo vykonávají – za to je považováno i vydávání právních předpisů)

  • spojena s Aristotelem, Marsiliem z Padovy a ryzí naukou právní

Trialistická dělba moci

  • moc zákonodárná, výkonná a soudní, spojena s Lockem a Montesquiem

Kvadrialistická dělba moci

  • moc zákonodárná, výkonná, soudní a některá další, např. vládní (vláda formuluje otázky vnitřní a zahraniční politiky, což žádný jiný orgán nedělá a také protože je nadána pravomocí tvorby primárních pramenů práva), kontrolní, samosprávní atd.

  • hovoří se pouze o institucionalizované dělbě moci (máme jen jedinou moc, dělbou jich více nevzniká)

Jednota

  • systém moci koncentrované nebo také monistické pojetí výkonu moci (vykonavatelem státní moci je jeden státní orgán – parlament, ostatní státní orgány jsou od něj odvozovány)

→ např. forma vlády shromáždění státní moci je koncentrovaná pouze

v jediném státním orgánu, ten má charakter shromáždění

(parlamentu), tento orgán si zřizuje k výkonu svých rozhodnutí

další státní orgány (např. 1793 vznik Konventu, pařížská Komuna,

ústava SSSR z roku 1936, ústava ČSSR z roku 1960)

→ za formy vlády shromáždění se považuje i direktoriální forma

Dělba

  • státní moc je rozdělována mezi nejvyšší státní instituce, mezi kterými převažuje nezávislost

Nezávislost

  • tzv.oddělený výkon státní moci

  • typická prezidentská forma vlády (USA, některé středoamerické a jihoamerické státy)

Závislost

  • tzv. kooperativní výkon státní moci

  • typickou formou tzv. parlamentní forma vlády (westminsterský model, ovlivnil vlády v kontinentální Evropě a v koloniích Velké Británie); výraznější modifikací je forma vlády typická pro V.francouzskou republiku a racionalizovaný parlamentarismus

36. Parlamentarismus. Westminsterský model

13.století

  • 1215 přijata Magna Chrata Libertatum, kde král již nemohl vypisovat všechny daně, některé otázky musel konzultovat s velkou radou a musel uznat samosprávný status některých obcí

  • panovník měl povinnost respektovat názor 25 baronů, kteří ho upozorňovali na to, že se dopouští vůči nim bezpráví (tzv. upozorňovací právo)

  • od 1254 byli do velké rady připouštěni rytíři, od 1265 obce

  • tím se klade budoucí základ rozdělení parlamentu na Horní (Sněmovna lordů) a Dolní (Sněmovna obcí) sněmovnu

  • od 1297 nemůže král vypsat daň bez rozhodnutí parlamentu (začíná platit zásada – není možno vypsat daň bez zákona, resp. rozhodnutí parlamentu)

  • od této doby také začíná platit zásada „o panovníkovi v parlamentu“, tzn. že panovník není jiný státní orgán, je imanentní součástí parlamentu)

  • také se vyvíjela teze „o králi v kabinetu“ (vládním orgánu), tzn. že král byl součástí vládního orgánu jako jeho imanentní prvek, ne něco, co stojí mimo

Témata, do kterých materiál patří