Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Dynamismus ústavy
je opakem stability, otázka, zda je lidské dílo dokonalé a zda má jedna generace právo zavazovat generace další
Typy ústav dle dynamiky
ústavy přikazující pravidelně provádět změny v určitých lhůtách: např. ústava Portugalska 1911 stanovovala, že se má ústava každých 10 let přezkoumávat a podle potřeby měnit
ústavy umožňující provádět změny podle potřeby: každá ústava s výjimkou těch ustanovení, která nelze podle ní měnit
¨
32. Forma ústavy
je to zvláštní podoba uspořádání prvku obsahu ústavy mezi sebou (vnitřní struktura) a jejich vystupování navenek vůči jiným právním předpisům (vnější forma)
Vnitřní struktura
je tvořena vazbami prvků ústavního obsahu bez ohledu na to, kde se v ústavě nacházejí
Ústavní normy
tvoří základní prvek obsahu
Ústavní instituty
soustřeďují ústavní normy upravující určitý institut (např. mandát, vlastnictví, volby, zákonodárný proces atd.)
Ústavní systém
tvoří uspořádaný soubor všech ústavních norem
Vnější forma
spočívá ve vyjádření ústavního obsahu navenek
Nadpis ústavy
umožňuje identifikovat ústavu v právním řádu
obvykle zahrnuje evidenční číslo v úřední sbírce, kde je text ústavy publikován, její ročník a titul (ústava, forma vlády, základní zákon)
Systematika ústavy
obecná systematika: snaha vyjádřit teoretickou či ideologickou koncepci, na které je ústava budována (např. na prvním místě se nachází dělba moci, popř. zakotvení důležitosti komunistické strany)
zvláštní systematika: je stejná v ústavách různých států, jde o legislativně – technickou záležitost (je to věc legislativního umění); uspořádání jednotlivých ustanovení, jejich vzájemná provázanost a členění atd.
Vyšší právní síla
právní síla ústavy je spjata s právním řádem, který je hierarchicky uspořádán (předpis nižší úrovně nesmí odporovat předpisu úrovně vyšší, resp. musí s ním být v souladu)
ústava je právním předpisem nejvyšší právní síly
Ústavodárná procedura
změna ústavy: problém je v tom, že ústava má vyšší právní sílu, projevuje se zde odlišnost od ostatních procedur zejména ve
→ výčtu subjektů zákonodárné iniciativy: může být širší nebo užší
než při podávání obyčejného návrhu změny zákona
→ způsobu projednávání návrhu: např. prodloužení doby
projednávání atd.
→ požadovaném způsobu přijetí
→ přímá účast voličů: např. Francie 1793, Rakousko, Kuba; může
se jednat o každou změnu ústavy nebo pouze o některá
ustanovení
→ rozhoduje zastupitelský orgán: může se jednat přímo o orgán
svolaný k úpravě ústavy (konvent, ústavodárné shromáždění)
nebo je tato činnost svěřena parlamentu (ten ale postupuje
podle zvláštních pravidel, např. vyšší kvorum, rozpuštění a