Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
volené, jmenované, dědičné, virilní
Podle osobního složení a tvorby vůle
monokratické, kolegiální
Podle funkčního období
určitá délka: parlamenty, vlády, hlavy států
relativně určitá délka: např. horní hranice věku
neurčitá délka: např. soudci
trvalá délka: např. doživotní hlavy států
26. Zásady organizace státu
Organizace státu
vypovídá o uspořádání státu jako celku
někdy prezentována pod pojmem státní mechanismus
zahrnuje
→ organizačně strukturní podobu státu
→ činnost a vzájemné působení jednotlivých částí organizace státu
→ právem vymezené působní státních orgánů ve společnosti i
v mezinárodním a nadstátním prostředí
je to politicko – právně institucionalizovaný systém realizace státní moci a státní suverenity
Mezi jednotlivé části náleží
státní orgány: základní a rozhodující složky státu, jsou charakterizovány podle působnosti, pravomoci a státně – mocenského charakteru jejich činnosti
zvláštní složky: policejní a bezpečností síly, popř. další instituce (armáda); nedisponují mocenskou pravomocí
státní organizace a státní zřízení: realizují další funkce (dopravní, energetické, výzkumné, strategicko výrobní, speciální a hospodářské organizace, zařízení školská, zdravotnická, sociální, kulturní); stát je zřizuje a z části nebo zcela financuje; nedisponují mocenskou pravomocí
státní aparát
→ někdy používán alternativně vedle státního mechanismu, jindy
jako souhrnné označení státních orgánů a některých orgánů
(úředních osob) zvláštních složek státního mechanismu
→ nezahrnuje problematiku státních organizací a státních zařízení
(zajišťují jen záležitosti vnitřního řízení a správy)
Zásady organizace státu
organizační hledisko popisuje vzájemné vztahy mezi státními orgány, a to nejen v právem založené podobě, ale také v podobě, v jaké se mnohdy i fakticky vytvářejí
zásada nezávislosti: projev teorie dělby moci
zásada souřadnosti: vypovídá o postavení státních orgánů na téže úrovni (orgány se stejnou mírou pravomoci a odlišující se předmětovou nebo rozsahovou stránkou působnosti, např. ministerstva, soudy na místní úrovni, státní zastupitelství na místní úrovni atd.)
zásada koordinace (slaďování činnosti): zj. prostřednictvím zákonů (v případě soudů) a dalších právních předpisů (orgány státní správy) a prostřednictvím interních normativních instrukcí (státní zastupitelství)
zásada subordinace (nadřízenosti a podřízenosti)
zásada koncentrace a dekoncentrace: zj. rozhodovacích pravomocí; absolutní koncentrace je výjimečná a nepraktická
zásada decentralizace: rozhodovacích pravomocí a rozhodovací činnosti autonomních veřejnoprávních korporací
27. Kořeny vzniku a fáze vývoje ústavy moderního státu
Kořeny vzniku ústavy