Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
ozbrojených sil atd.
→ organizační: volba konkrétní podoby (zajištění určité činnosti,
vydání určitého závěru, vystavení určitých odborných posudků,
vydávání státních dluhopisů atd.)
Klasifikace státních orgánů dle pravomoci
ústavodárné: přijetí, změna nebo zrušení ústavy a ústavních zákonů nebo jejich částí
zákonodárné: přijímání, změny nebo rušení zákonů, zákonných opatření či obdobných projevů primární normotvorby
výkonné (správní): přijímání, změny nebo rušení odvozených normativních právních aktů a individuálních aktů aplikace práva, ale i organizačních projevů pravomoci
soudní: vydávání, změna nebo rušení individuálních právních aktů, přezkoumávání a rozhodování o zákonnosti a ústavnosti zákonů, jednotlivých právních předpisů a individuálních právních aktů, tvorba precedentů
kontrolní a dozorová: kontrola, podávání návrhů, upozorňování a informování (státní kontrolní orgány, inspekce, státní zastupitelství, ombudsman)
23. Státně mocenský charakter činnosti státního orgánu. Pravomoc státního orgánu
Státně mocenský charakter činnosti státního orgánu
je to specifická vlastnost, kterou se státní orgán odlišuje od ostatních složek státního mechanismu
v právně legitimním smyslu se jedná o oprávnění a povinnost státního orgánu státně mocensky působit ve společenských vztazích
může použít i státního donucení
těchto oprávnění a povinností se státní orgán nemůže vzdát (přestal by vystupovat jako vykonavatel státní moci, nemohl by realizovat práva a povinnosti)
státní orgány vystupuje při realizaci státní moci jménem státu
Pravomoc státního orgánu
vypovídá o jeho postavení z hlediska způsobilosti projevovat se právem předpokládaným, vyžadovaným a zpravidla přesně vymezeným způsobem
určité právní prostředky, které má státní orgán k realizaci své působnosti
→ výraz oprávnění státního orgánu chovat se a působit na
společenské vztahy
→ způsobilost vydávat právní akty, přijímat rozhodnutí v dalších
formách, případně činit další opatření
→ oprávnění a povinnost vynucovat tyto akty státní mocí, případně
státním donucením
Druhové hledisko
tzv. rozsah oprávnění právně kvalifikovaným způsobem působit na společenské vztahy a jednat právem vymezených forem aktů pravomoci, tzn. způsobilosti
→ normotvorná: vydávat normativní právní akty
→ primární pravomoc: ústavodárná, zákonodárná
→ sekundární pravomoc: vydávání odvozených právních aktů
(nařízení vlády, vyhlášky ministerstev atd.)
→ právně aplikační: zejména ve formě individuálních aktů (soudní
rozsudky, správní rozhodnutí), ustavování některých státních
orgánů, jejich odpovědnosti, schvalování určitých smluv, vysílání
ozbrojených sil atd.