Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
ústava = zvláštní právní akt nejvyšší právní síly, je jedním z vnějších projevů moderního státu
není zcela jasné, který z dokumentů byl skutečně první ústavou, ale lze za něj považovat např. Regeringsformen (1634 ve Švédsku upravil organizaci výkonné moci), Utrechtskou unii (1579 mezi sedmi nizozemskými provinciemi vytvořena konfederace)
s rozvojem kapitalismu se začíná vytvářet nový obraz společnosti (někdy označována jako občanská nebo buržoasní), se kterou je spojena existence ústavy
Psaná ústava vzniká z několika zdrojů
myšlenka společenské smlouvy: většinou to byl výraz suverenity lidu a likvidace absolutismu (často to byla jen úmluva lidu, ne dohoda s králem; např. u amerických kolonií)
písemné zakotvení a slavnostní vyhlášení (návaznost na středověká privilegia a výsady udělovaná formou slavnostního dokumentu)
teorie dělby moci: institucionální záruka svobody jedince
představa o nadřazenosti psaného dokumentu nad obyčejem
teorie egalitarismu a liberalismu, tzn. rovnost a svoboda lidské bytosti
myšlenka nové „bible“, víry v možnost racionálního řešení společenských problémů
Fáze vývoje ústavy moderního státu
v plné formě se moderní stát s ústavou začíná projevovat až koncem 18.století v podobě ústav amerických kolonií, USA, Francie
První fáze vývoje
hlavní pozornost věnována organizaci státní moci a její dělbě
postavení jedince upravováno v jiných dokumentech (Bill of Rights)
Druhá fáze vývoje
úprava vztahu státní moci a jedince (spolu s otázkami samosprávy) – jeden z nejvýznamnějších znaků moderního konstitucionalismu (např. ústava Belgie 1831, prosincová ústava 1867, plně v ústavách států po druhé světové válce)
jedinec získává právo na účast při řízení veřejných záležitostí, hlavně právo volební
ústavy Výmarské republiky 1919, ČSR, Rakouska 1920, Polska 1921, 1935, Jugoslávie 1921, Španělska, SSSR 1936
Třetí fáze vývoje
projevuje se ve 20.století
do obsahu ústav stále více proniká zakotvení cílů státní činnosti a hodnot, kterými se má státní moc vázat
je to důsledek obou světových válek a masového porušování lidských práv v totalitních státech
zejména ústavy Japonska 1947, Itálie 1947, SRN 1949, Řecka 1975, Portugalska 1976, Španělska 1978 nebo postsocialistických zemí
28. Druhy ústav z hlediska jejich typologie
Ústavy právní a faktické
Pozn: východiskem pro klasifikaci ústav je jejich členění
v sociologickém a právnickém smyslu
sociologický smysl: ústavu má každý stát, i kdyby byl založen jen na obyčejovém právu; vždy existuje nějaké mocenské uspořádání (i když je ovlivňováno jen samovládci); označení ústava je hodnotově i ideologicky neutrální, nevypovídá nic o podobě režimu, o omezení moci panovníka atd.
právní smysl: zachycení žádoucího modelu společenských mocenských vztahů v různých pramenech práva
ústavy v právně logickém smyslu: základní norma není stanovena právem, ale je jen předpokládána jako jeho východisko
ústavy v positivně právním smyslu: na základě právní normy působí normotvůrce, který stanoví právní pravidla pro tvorbu právních předpisů