Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
→ organizační: volba konkrétní podoby (zajištění určité činnosti,
vydání určitého závěru, vystavení určitých odborných posudků,
vydávání státních dluhopisů atd.)
Klasifikace státních orgánů dle pravomoci
ústavodárné: přijetí, změna nebo zrušení ústavy a ústavních zákonů nebo jejich částí
zákonodárné: přijímání, změny nebo rušení zákonů, zákonných opatření či obdobných projevů primární normotvorby
výkonné (správní): přijímání, změny nebo rušení odvozených normativních právních aktů a individuálních aktů aplikace práva, ale i organizačních projevů pravomoci
soudní: vydávání, změna nebo rušení individuálních právních aktů, přezkoumávání a rozhodování o zákonnosti a ústavnosti zákonů, jednotlivých právních předpisů a individuálních právních aktů, tvorba precedentů
kontrolní a dozorová: kontrola, podávání návrhů, upozorňování a informování (státní kontrolní orgány, inspekce, státní zastupitelství, ombudsman)
24. Způsob vzniku a osobní složení státního orgánu. Typy státních orgánů
Způsob vzniku státního orgánu
tzn. způsob ustavování osob do funkcí
volba
→ přímá: přímo voliči, zj. parlamenty, hlavy států
→ nepřímá: volenými zástupci, zj. hlavy států, předsedové vlád,
členové vlád
jmenování: zj. vládní a další státně-správní orgány
dědičnost: zj. hlavy států v převážné většině monarchií
virilita: působení v určitém orgánu je důsledkem členství nebo výkonu určité funkce v jiném státním orgánu (předseda senátu USA je viceprezident USA)
Složení státního orgánu
způsob tvorby jeho vůle (přijímání rozhodnutí) a prezentace orgánu navenek
→ monokratická podoba: ministerstva, samosoudci, státní zástupci
atd.
→ kolegiální podoba: parlament, vláda, soudní kolegia
povaha požadavků na osobní prvek
→ odbornost: odborné znalosti, resp. kvalifikace v praxi (soudní,
kontrolní, inspekční orgány)
→ laický charakter: nevyžaduje určitou odbornost, ale nevylučuje ji
(parlamenty)
→ kombinované: oba typy (soudní senáty v USA)
Typy státních orgánů
parlamenty: zastupitelský charakter, vystupují jako subjekty normotvorné, organizační, kreační, kontrolní a iniciativní činnosti
hlavy státu: nejvyšší představitelé státu
vlády: nejvyšší orgány (kromě prezidentské formy i nejvyšší výkonné kolegiální orgány), řídí, koordinují a odpovídají za realizaci státní politiky a za výkon státní správy, disponují odvozenou normotvornou pravomocí
ministerstva a ostatní ústřední orgány státní správy (ty zpravidla reprezentují monokratické orgány): pro jejich vedoucí je typické členství ve vládě, řídí, koordinují a odpovídají za státní politiku a výkon státní správy na určitém úseku, mohou vydávat sekundární normativní právní akty
územní orgány státní správy: nejčastěji podřízeny ministerstvům, často monokratický charakter, realizace a výkon státní správy prostřednictvím rozhodování ve správním řízení (individuální správní akty)
soudy: samostatné, nezávislé, nepodřízené, jsou subjekty soudní pravomoci (jurisdikce), zajišťují výkon spravedlnosti prostřednictvím aplikace a v angloamerické oblasti i tvorby a závaznosti práva
mluvčí občanských práv (ombudsmani): specifický orgán vytvářený (zpravidla volený parlamentem), který je nezávislý na soudních a správních orgánech
státní zastupitelství (prokuratura): vystupuje jako subjekt státní žaloby, případně vyšetřování nebo dozoru nad ním, zastupují zájem státu