Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vypracované otázky

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (744 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

odvozených obecně závazných právních předpisů (sekundární

prameny práva) např. nařízení

individuálních právních aktů = individuálních správních aktů

(nejrozsáhlejší činnost státu), stát jimi zasahuje do statutu

právnických a fyzických osob

aktů řízení - projevy regulativního působení státní správy ne

navenek, ale dovnitř organizační struktury státní správy, uvnitř

organizace státní správy se uplatňuje princip nadřízenosti a

podřízenosti (proto se jim někdy říká vnitřní akty správy)

  • vnitřní akty správy se dále dělí na

interní normativní instrukce: nadřízený orgán říká podřízenému,

že v případě by se mělo při správním uvážení postupovat určitým

způsobem

individuální služební pokyn: akt řízení se týká té určité věci,

pokud je tam možné správní uvážení

  • institut správního uvážení: zákon umožňuje orgánům státní správy rozhodnutí vydat či nevydat (z více právem dovolených řešení vybrat jedno z nich), obvyklá formule "orgán může rozhodnout", "zpravidla rozhodne A, B, C nebo D"; používá se proto, aby se dalo přihlédnout k "místním podmínkám a okolnostem"

  • činnost organizační:je specifická tím, že zákon ji umožňuje, ale nestanoví formy, v níž má probíhat; jedná se o všechny ostatní formy činnosti kromě vnějších a vnitřních aktů správy; nemohou zasahovat do statusu fyzických a právnických osob, nemůže být uložena povinnost ani sankce

  • státní správa vystupuje např. v oblasti vzdělávací, výchovné, kulturní, preventivní

Veřejná správa - samospráva

  • není formou státní činnosti

  • je druh činnosti, který spočívá v organizování a zajišťování úkolů a cílů subjektů samosprávy stanovených v rozhodnutích zastupitelských orgánů samosprávy

  • vydává obecně závazné právní předpisy a současně tyto předpisy vykonává v podobě individuálních správních aktů

  • akty řízení se v rámci samosprávy objevují sporadicky nejsou praktické, používají se jen při čistém řízení uvnitř samosprávy např. když jsou propojeny orgány územní a místní samosprávy

  • ve střední Evropě se setkáváme s faktem, že stát zákonem přenáší na některé orgány samosprávy výkon některých činností z oblasti stát. správy = přenesená působnost

  • důvodem snaha uspořit finanční prostředky

  • funkční pojetí státní správy je širší než organizační pojetí státní správy (státní správa jako činnost je vykonávána a zajišťována nejen orgány státní správy, ale i jinými orgány zejména orgány samosprávy)

  • funkční pojetí veřejné správy je širší než organizační pojetí veřejné správy (činnost veřejné správy nemusí být nutně vždy zajišťovány jen orgány veřejné správy, ale i orgány jinými, mohou to být soudy, soukromé instituce) uplatňuje se zde smluvní princip (veřejná správa a soukromé instituce uzavírají smlouvu)

Témata, do kterých materiál patří