Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Pozn: v této souvislosti se objevuje otázka exempcí (otázka vynětí osob
z územní jurisdikce);fyzické osoby zastupují vysílající stát, mají
výsady a imunity; musí však mít zmocnění a stát, na kterém se
nachází, s tím musí souhlasit
15. Pojem a charakter moderního státu. Stát jako právnická osoba
Pojem a charakter moderního státu
viz. otázka č.8
Stát jako právnická osoba
právnická osoba veřejného práva: stát reguluje společenské vztahy, je v nadřazeném postavení, rozhoduje
právnická osoba soukromého práva: stát je jeden ze subjektů, je srovnatelný s jinými subjekty
16. Funkce státu a jejich členění
funkce instituce = vnější projev její vlastnosti, který je zaměřený na dosažení nějakého účinku
pohledy a názory na funkce státu se průběhu vývoje měnily
měnící se představy o rozsahu a míře aktivního působení státu ve společnosti, např. péče státu o obecné blaho, klasifikace cílů atd.
Různá nauková východiska
teleologická funkce: např. zaměření státu na péči o obecné blaho; za funkce jsou považovány účely
popisná funkce: podle základních směrů činnosti, popřípadě podle úřadů; např. zákonodárné věci, vnitřní věci, správní věci
hodnotící funkce: podle toho, jaké by měly být projevy státu navenek
vztah k právnímu řádu, resp. tvorba a výkon právního řádu: podle normativní nauky
funkce zákonodárná, výkonná, soudní: podle Montesquieua
Funkce moderního státu
zajištění právního státu: právní jistoty a ochrany bez diskriminace, ochrana základních práv a svobod
fungování hospodářského a sociálního pořádku: sociální služby, minimální životní standard
zajištění kulturního rozvoje, včetně výchovy a školství
zabezpečení vnějších vztahů
17. Moderní stát a jeho činnost v podobě zákonodárství
druh státní činnosti, který spočívá v přípravě, projednání a přijetí právní normy obsažené v pramenu práva nejvyšší právní síly, případně ve formě s ním srovnatelné (např. rozhodnutí v rámci referenda)
subjekty zákonodárné činnosti:Parlament, hlava státu, vláda, ministerstva, jiné ústřední orgány státní správy, subjekty samosprávy (ale ne každý z nich může podat návrh)
subjekty se zákonodárnou iniciativou:Parlament (sněmovny, pokud jsou dvoukomorové, jednotliví členové nebo skupiny členů parlamentu), vláda, hlava státu (ale ne vždy, u nás není), subjekty samosprávy
Příprava
důležitou roli hrají výkonné subjekty, které se setkávají s aplikací práva (nejlépe by mohly vědět o tom, jestli jsou podmínky proto, aby byl upraven právem určený společenský vztah)
vrcholí návrhem
Projednání
první čtení
→ Parlament posoudí, zda se návrhem bude zabývat (zda splňuje
formální předpoklady a zda nastal čas se tímto problémem
zabývat)
→ tzv. organizační výbor dodává návrh