Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vypracované otázky

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (744 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

→ ústavní komise, která se zabývá posouzením otázky, zda návrh je

či není v souladu s ústavou

→ finanční komise

→ věcný výbor

  • druhé čtení

→ Parlament posuzuje návrh ve všeobecné rozpravě a jednotlivé

právní instituty na základě doporučení jednotlivých komisí a

výborů

→ pak by mělo být "jasno"

  • třetí čtení

→ mělo by být věnován organizačně-technickým, gramatickým,

podstatu neměnícím záležitostem, často se však i tady diskutuje

k různým klíčovým otázkám (dochází k taktizování, politikaření)

Přijetí

  • schválení návrhu

  • v ústavách požadována určitá většina (v případě ústavního zákona kvalifikovaná)

  • i když byl přijat, je to stále návrh

  • až okamžikem promulgace se z přijatého návrhu stává zákon

  • u dvoukomorových Parlamentů by se k návrhu měla vyjádřit horní komora (buď souhlasí, nebo nesouhlasí, nebo souhlasí s pozměňujícími návrhy)

  • významnou roli hraje hlava státu, disponuje suspenzivním (pozastavovacím) vetem (pozůstatek absolutního veta)

  • pozitivní zákonodárství:určitý pramen práva osahuje právní normu, která vytváří, upravuje nebo ruší společenský vztah

  • negativní zákonodárství: spojeno s působením ústavního soudnictví nebo instituce jí na úroveň postavené (může právní normu jen zrušit, ne přijmout)

  • institut delegovaného zákonodárství: určitá činnost státu, kdy příprava, projednání a přijetí právní normy je svěřena vládě; tento institut není pravidlem (výjimkou Francie V. republiky, Velká Británie, SRN); tato pravomoc vlády musí být zakotvena v ústavě

  • vládě je zakázáno, aby se takové prameny práva dotýkaly ústavy, ústavních zákonů, formy vlády a volebního zákonodárství

18. Moderní stát a jeho činnost v podobě správy

Správa

  • činnost udržovací

  • je pro ni typické, že probíhá v relativně trvale organizovaných institucích a má funkci regulace (udržení instituce v žádoucím stavu, v zadaných parametrech, aby byla schopna plnit funkci, pro kterou vznikla)

  • v soukromých institucích převládá snaha o udržení rovnovážného stavu uvnitř instituce (např. aby byla schopna plnit své závazky)

  • ve veřejných institucích je také vnitřní udržení, hlavní funkcí je zaměření navenek

Veřejná správa – státní správa

  • parametry pro regulaci určitých společenských vztahů stanoveny zákonodárstvím (nejsou původní, ale odvozené)

  • druh státní činnosti, který spočívá v organizování a zajišťování úkolů a cílů státu stanovených v rozhodnutích zákonodárného orgánu

  • je všechno to, co zbývá po odečtení činnosti zákonodárné a soudní

  • je činností výkonnou - vykonává to, co bylo rozhodnuto zákonodárným orgánem

  • je činností podzákonnou (secundum et intra legem) - činnost by nikdy neměla jít nad rámec zákona

  • je činností nařizovací, jejím projevem je vydávání

Témata, do kterých materiál patří