Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
25. Typy, druhy a klasifikace státních orgánů
Typy státních orgánů
parlamenty: zastupitelský charakter, vystupují jako subjekty normotvorné, organizační, kreační, kontrolní a iniciativní činnosti
hlavy státu: nejvyšší představitelé státu
vlády: nejvyšší orgány (kromě prezidentské formy i nejvyšší výkonné kolegiální orgány), řídí, koordinují a odpovídají za realizaci státní politiky a za výkon státní správy, disponují odvozenou normotvornou pravomocí
ministerstva a ostatní ústřední orgány státní správy (ty zpravidla reprezentují monokratické orgány): pro jejich vedoucí je typické členství ve vládě, řídí, koordinují a odpovídají za státní politiku a výkon státní správy na určitém úseku, mohou vydávat sekundární normativní právní akty
územní orgány státní správy: nejčastěji podřízeny ministerstvům, často monokratický charakter, realizace a výkon státní správy prostřednictvím rozhodování ve správním řízení (individuální správní akty)
soudy: samostatné, nezávislé, nepodřízené, jsou subjekty soudní pravomoci (jurisdikce), zajišťují výkon spravedlnosti prostřednictvím aplikace a v angloamerické oblasti i tvorby a závaznosti práva
mluvčí občanských práv (ombudsmani): specifický orgán vytvářený (zpravidla volený parlamentem), který je nezávislý na soudních a správních orgánech
státní zastupitelství (prokuratura): vystupuje jako subjekt státní žaloby, případně vyšetřování nebo dozoru nad ním, zastupují zájem státu
Druhy státních orgánů
tj. kombinace hlediska dělby moci, nezávislosti a převažující zaměření státní činnosti
parlamentní
výkonné (exekutivní): hlava státu, vláda, orgány státní správy
orgány ochrany práva: soudy, ombudsmani
Klasifikace státních orgánů
Podle státní suverenity
působící navenek vůči jiným státům, popř. vůči celému mezinárodnímu prostředí, zj. hlava státu, vláda
působící dovnitř: zj. parlament
Podle působnosti
věcná, územní, časová, osobní, funkční
Podle pravomoci
ústavodárné: přijetí, změna nebo zrušení ústavy a ústavních zákonů nebo jejich částí
zákonodárné: přijímání, změny nebo rušení zákonů, zákonných opatření či obdobných projevů primární normotvorby
výkonné (správní): přijímání, změny či rušení odvozených normativních právních aktů a individuálních aktů aplikace práva, ale i organizačních projevů pravomoci
soudní: vydávání, změna nebo rušení individuálních právních aktů, přezkoumávání a rozhodování o zákonnosti a ústavnosti zákonů, jednotlivých právních předpisů a individuálních právních aktů, tvorba precedentů
kontrolní a dozorové: kontrola, podávání návrhů, upozorňování a informování (státní kontrolní orgány, inspekce, státní zastupitelství, ombudsman)
Podle ustavování osob