ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
počet poslanců volených v jednom volebním obvodu
celkový počet volených poslanců a jeho vztah k počtu voličů
možnosti voliče vybírat si mezi kandidáty, nikoliv jen mezi politickými stranami; můžeme rozlišovat kandidátní listiny přísně vázané (nelze měnit), vázané (lze na nich měnit pořadí) a volné (hlasy lze rozdělit i mezi různé kandidátní listiny)
rozsah všeobecnosti voleb (vyloučení určité sociální, politické či národnostní menšiny)
existence umělé uzavírací klausule – zpravidla do 5 %
počet skrutinií a pravidla pro postup do dalších skrutinií
financování účasti na volbách a pravidla volební kampaně
volební právo v ČR = souhrn oprávnění, které vyplývají z právních norem, jejichž vnějším vyjádřením je volební právo v subjektivním smyslu
v ČR je volební právo subjektivním veřejným právem, podílejí se tím subjekty na správě veřejných věcí volbou svých zástupců
volební právo má státoobčanský charakter → je to oprávnění občana ČR na to, aby byl znán voličem – projevuje se v nároku na zápis do seznamu voličů a nárok toto právo vykonat svobodně za stejných podmínek s ostatními přímo a tajným hlasováním
druhy voleb: volby do PS, Senátu, EP, obecních a krajských zastupitelstev, volba prezidenta
funkce voleb
legitimační: nejen k odůvodnění vlády, ale odůvodnění společenského řádu
zastupitelská: zvolení zástupci jsou představiteli voličstva jako celku
jako závazné politické statistiky: právní formou vyjádřený názor voličstva
integrační: jde o sjednocování názorů
kontrolní: princip vlády na čas
vytvoření silné a stabilní vlády
judikatura: přezkumy se týkali subjektivního volebního práva před hlasováním (registrace kandidátních listin apod.) a objektivního volebního práva po vyhlášení výsledků (návrh na neplatnost volby kandidáta)
nález č. 88/1997, který se kladně vyslovil k uzavírací klauzuli i do zastupitelstev krajů a pro volby do obecních zastupitelstev
nález č. 64/2001 Sb., kterým byl zrušen modifikovaný d´Hondtův systém a volební kauce
44 Principy volebního práva v ČR, jejich vzájemné vztahy a vyjádření ve volebních předpisech.
princip všeobecnosti → obsahem je zákaz bezdůvodného vyloučení jednotlivých občanů nebo jejich skupin z účasti na svobodné volbě jejich zástupců
k nabytí volebního práva pro parlamentní volby je třeba SO ČR, dosažení věku 18 let, pro volby do obecních zastupitelstev je třeba navíc trvalý pobyt v obci, nenastala u něj překážka výkonu volebního práva
v parlamentních volbách nemohou své právo vykonat jen ti, u kterých je to zapříčiněno zákonem stanoveným omezením z důvodu ochrany zdraví lidu nebo zbavením (nikoliv omezením) způsobilosti k právním úkonům
obsah podmínek volitelnosti: naše právní úprava podmínek je značně liberální a omezuje se na tyto požadavky: splnění podmínek pro nabytí (nikoliv výkon) aktivního volebního práva + podmínka věku, který se při volbách do zastupitelstev v obcích a krajích shoduje s věkem pro aktivní volební právo, při volbách do PS je to 21 let a pro volby do Senátu 40 let
princip rovnosti → všeobecnost určuje, kdo se voleb zúčastní, rovnost rozhoduje o významu této účasti, každý volič má stejný počet hlasů a každý hlas voliče má stejnou váhu
princip přímosti → volič přímo, bez zprostředkovatele, volí svého kandidáta
tajnost hlasování → pro voliče jsou zajištěny podmínky, které znemožňují zjišťovat a zjistit, jak konkrétní volič hlasoval a jaký byl obsah jeho rozhodnutí, jde o voličovu povinnost odebrat se do odděleného prostoru, tento princip směřuje spíše vůči státu, protože ten je povinen zajistit podmínky tajného hlasování
princip svobodných voleb → je ostatním principům nadřazen, zakotven i mimo ostatní principy:
možnost voliče rozhodnout se svobodně mezi svobodně učiněnými nabídkami kandidátek
svoboda kandidovat