ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
48.2 Volební kampaň
referendum o přístupu k EU → nebylo upraveno, strany a masmédia měly volnou ruku
ostatní volby → výslovně upraveno: zákon o volbách do Evropského parlamentu (62/2003), o volbách do Parlamentu ČR (247/1995), o volbách do zastupitelstev obcí (491/2001); o volbách do zastupitelstev krajů (130/2000) upravuje nepřímo jako skutkovou podstatu správního deliktu PO nebo přestupku FO
pravidla jen na nejpodstatnější otázky
rovný přístup k veřejnoprávnímu rozhlasu a televizi při volbách do PS → v ČT a Českém rozhlasu vyhrazeno 14 hodin → rovným dílem rozděleno mezi kandidující strany (vysílací čas se losuje)
požadavky zákona o rozhlasovém a televizním vysílání (231/2000 Sb.)
vyváženost a objektivnost zpravodajských a politicko-publicistických pořadů
zákaz reklamy politických stran a hnutí + nezávislých kandidátů
působení cestou internetu není regulováno
rovný přístup k plochám pro vylepení volebních plakátů, pokud ji starosta určí
od 3. dne před volbami až po ukončení hlasování se nesmějí zveřejňovat výsledky předvolebních průzkumů
zákaz zveřejňování informací o průběhu voleb až do podepsání zápisu o průběhu voleb (netýká se počtu voličů)
volební agitace je zakázána v objektu, kde je volební místnost a v bezprostředním okolí ve dnech, kdy probíhá kampaň
musí probíhat čestně a poctivě: nesmí být zveřejňovány nepravdivé údaje
49 Stadium hlasování a zjišťování volebních výsledků. Pravidla hlasování a sčítání hlasů. Stanovení výsledku voleb a zápis o něm.
49.1 Hlasování
zahrnuje časový úsek od zahájení voleb v užším smyslu slova až po uzavření volební místností
nejdůležitější část voleb, neboť je uplatňováno subjektivní veřejné právo
hlavním úkolem OVK je dbát na hladký průběh hlasování, zejména na správné odevzdávání hlasovacích lístků; dále je povinná dbát na pořádek ve volební místnosti; může odročit hlasování na pozdější dobu, pokud nastanou okolnosti, které znemožňují hlasování
volební zákony určují konání voleb tak, že stanoví jeho začátek a ukončení
2 zásady:
tajnost hlasování (ústavní princip; oddělený prostor, obálka)
osobní hlasování (zákonný princip; i možnost volby pomocí jiného voliče)
úprava lístku: závisí na volebním systému (přednostní hlasy)
49.2 Zjišťování výsledků voleb
pravidla, podle kterých se zjišťuje volební výsledek
pravidla jednání volebních komisí: základní záruky přesného vyhodnocení výsledku hlasování → vyloučení veřejnosti při sčítání hlasů, prvním krokem je příprava na sčítání, při zjišťování výsledků hlasování hodnotí se platnost obálek, platnost hlasovacích lístků a platnost přednostních hlasů voličů, vlastní sčítání, zápisy → základní volební dokumenty o průběhu hlasování a jednání OVK; jsou upraveny jejich přesné náležitosti
určení počtu poslanců pro volební kraje: zjistí se celkový počet platných hlasů odevzdaných v rámci ČR → tzv. republikové mandátové číslo, tj. všechny platné hlasy/200 → slouží k rozdělení mandátů mezi volební kraje
uzavírací klauzule: při volbách do PS 5 procent v rámci republiky, pro dvoučlennou koalici je to 10 %, pro tříčlennou 15 %, pro čtyřčlennou a více 20 %
rozdělování a přikazování mandátů: PS podle d’Hondtovy formule v rámci jediného skrutinia na úrovni volebního kraje, při krajských volbách se začíná dělit 1,42, při obecních je celkový zisk strany dán součtem hlasů kandidátů, které dostali na jednotlivých kandidátkách
přikazování mandátů kandidátům: u vázaných listin mohou voliči ovlivnit výběr kandidáta bez závislosti na pořadí: PS min. 7 % preferenčních hlasů, EP 5 %, krajské volby 10 %
zjišťování výsledku senátních voleb: dvoukolový systém absolutní většiny; do 2. kola postupují 2 nejúspěšnější a zvolen je ten, kdo získá více hlasů
zvoleným kandidátům vydá příslušná komise osvědčení o zvolení; jde o deklaratorní akt, který jen prohlašuje výsledek rozhodnutí voličů; má za následek počátek běhu lhůty k podání tzv. volební stížnosti
vyhlášení volebního výsledku: výsledky vyhlašuje SVK; 3 druhy výsledků: dílčí, předběžné a celkové (u obcí navíc částečné výsledky); rozhodující jsou celkové výsledky, neboť jsou podmínkou pro běh lhůty pro podání volební stížnosti
opakování voleb → volby proběhly, ale nikoliv řádně (senátní a u obecní volby), nebo dodatečné provedení (pokud volby neproběhly, běžné v praxi u obecních voleb) → prakticky je jediný důvodem opakování voleb výsledek projednání volební stížnosti