Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ÚP otázky 117 stran

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (345.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

53.2 Koncepce dělby moci

  • čl. 2/1 Ú zakotvuje princip dělby moci; Ú hovoří o 3 typech orgánu SM - zákonodárné, výkonné a soudní orgány, které plní jednotlivé státní funkce:

    • zákonodárství = PS a Senát (čl. 15)

    • výkon zákonů v nejširším smyslu = prezident (čl. 54/1), vláda (čl. 67/1) a další správní úřady (čl. 79/1), orgány územní samosprávy a státní zastupitelství (čl. 80)

    • soudnictví = soudy (čl. 81)

  • vztahy mezi jednotlivými státními orgány jsou založeny na principu parlamentní formy vlády; státní moc ČR je jednotná v tom směru, že má jediný zdroj moci = lid; její dělbou proto třeba rozumět stav, kdy lid tuto moc vykonává prostřednictvím zvláštních soustav orgánů, které naplňují jednotlivé funkce SM z hlediska vytyčení obecných pravidel chování, jejich realizace, ochrany jejich zachování

  • koncepce dělby moci

    • formální: dle formy právních aktů typických pro určitou moc či funkci (každý zákon je projevem moci zákonodárné,…)

    • materiální: dle obsahu aktů, nejvýznamnější (každý akt obsahující obecná pravidla chování abstraktně vymezených subjektů je přiřazován k ZM, každý akt aplikace obecných předpisů k VM a každý akt řešící spor mezi stranami k SM)

  • kontrola navzájem i uvnitř mocí → Ú váže určitá oprávnění výslovně na určitou moc (materiální hledisko) a poté v jejím rámci adresně na konkrétní orgán jako Parlament, jeho komory, prezidenta, vládu (subjektivní hledisko)

53.3 Stát jako právnická osoba

  • z hlediska subjektů práva je stát také právnickou osobou; moderní stát má tedy status korporace (společenství občanů)

  • v případě jeho mocenského působení (vymezeného normami veřejného práva) vůči subjektům na daném území má stát povahu veřejnoprávní korporace → v tomto případě můžeme hovořit o jeho nadřazeném působení

  • avšak stát jako subjekt soukromého práva je v rovném postavení s ostatními subjekty práva

54 Ústavní pojetí státního orgánu a jeho právní status – přehled základních složek. Kompetenční spory před Ústavním soudem a Nejvyšším správním soudem. Zvláštní senát podle zákona č. 131/2002 Sb. a jeho význam.

54.1 Ústavní pojetí státního orgánu

  • státní orgán je součástí mechanismu uskutečňování státní moci lidu prostřednictvím zákonodárství, jeho výkonu a soudnictví

  • při plnění těchto funkcí je státní orgán vybaven pravomocí = oprávněním vystupovat v rámci své působnosti jménem státu a vydávat při tom právně závazná rozhodnutí

  • pojem právního statutu státního orgánu slouží k vyjádření právně zakotvených a stanovených znaků konkrétního státního orgánu, které jej charakterizují jako státní orgán a současně odlišují od jiných státních orgánů, tedy dovolují přesnou identifikaci v soustavě státních orgánů

  • východiskem pro výklad statusu jsou tyto znaky:

    • název, sídlo, určení místa v soustavě státních orgánů (nadřízenost, podřízenost, na kom je závislý, komu odpovídá, kdo ho kontroluje), způsob zřízení (přímo Ú nebo dle pravidla čl. 79/1 a 91 Ú zákonem), způsob ustavení (jde o obsazení funkcí v rámci státního orgánu konkrétními osobami, jedná se o IPA: jmenování, volba…)

    • nároky na výkon funkce ve státním orgánu (občanství, věk, bezúhonnost…)

    • složení státního orgánu (individuální, monokratický nebo sborový, kolegiální)

    • struktura státního orgánu (u kolegiálního orgánu, relativně samostatné složky: sněmovny)

    • vnitřní organizace státního orgánu (organizační, pomocné, řídící a pomocné orgány)

    • pravomoc a formy činnosti (základní druhy činnosti - zákonodárná (legislativa), výkonná (exekutiva), soudní (judikativa); pravomoc = státně mocenské oprávnění vydávat jménem státu závazné právní akty

    • působnost = okruh vztahů, v jejichž rámci se uplatňuje pravomoc státních orgánů (věcná určuje okruh vztahů, osobní určuje okruh osob, časová určuje, ve které době může svou pravomoc uplatnit, prostorová je významná z hlediska dělení orgánů na ústřední, územní, místní, funkční určuje, kdo z příslušných orgánů může rozhodnout)

    • organizační pravidla činnosti: určují postup, kterým státní orgán uskutečňuje svou činnost

    • časová pravidla: časový úsek, ve kterém orgán může/musí jednat (volební období)

    • procedurální pravidla: stanoví, jakým způsobem může orgán přijímat rozhodnutí

    • právní status funkcionáře státního orgánu: práva a povinnosti vyplývající z funkce

    • formy odpovědnosti státních orgánů za plnění funkce: kdo před kým odpovídá

Témata, do kterých materiál patří