ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
58.1 Právní status parlamentu
právní status Parlamentu vyjadřuje jeho znaky a umožňuje odlišení od jiných orgánů:
název a sídlo
místo Parlamentu v soustavě státních orgánů
způsob zřízení a ustavení P
složení P a nároky na výkon funkce jeho člena
struktura P
vnitřní organizace P
pravomoc a působnost P
organizační pravidla činnosti sněmoven
postavení členů státního orgán
formy odpovědnosti za výkon svěřené funkce
parlament je zákonodárným orgánem ČR, není korporací ani PO, jeho jednání je přičítáno ČR
právní status parlamentu je dán jeho zakotvením v Ú a zákoně o jednacím řádu PS a Senátu
parlament a komory mají neutrální tradiční označení, zákon o sídle Parlamentu ČR stanoví, že P sídlí v hlavním městě ČR a prohlašuje jej za národní kulturní památku a vlastnictví ČR
Ú výslovně o parlamentní formě vlády nehovoří, rovněž není charakterizován jako nejvyšší orgán státní moci ČR, to by odporovalo principu dělby moci
58.2 Místo parlamentu v soustavě státních orgánů
P a prezident: prezident není P politicky odpovědný, P mu však může stanovit působnost prostřednictvím ústavních a obyčejných zákonů, prezident může P za určitých podmínek rozpustit, má právo suspenzívního veta vůči zákonům, Senát může k ÚS podat žalobu proti prezidentovi za velezradu
P a vláda: ve vztahu k ní vystupuje především PS, vláda jí odpovídá za výkon své funkce, může ji pořádat o vyslovení důvěry a může jí být PS vyslovena nedůvěra
P a ÚS: ÚS má možnost přezkoumávat ústavnost jeho zákonů a IPA, řeší spory uvnitř P
P a obecné soudy: soudy jsou na ZM organizačně a funkcionálně nezávislé, jsou však vázány zákony, které může výlučně přijímat P
P a Nejvyšší kontrolní úřad: spolupráce při kontrole hospodaření výkonné moci se státními financemi a majetkem
58.3 Srovnání se systémem vlády shromáždění
přijetím Ú ČR došlo k zásadní změně v koncepci vztahů mezi nejvyššími státními orgány, byla opuštěna dosavadní koncepce formy vlády, kterou lze označit jako formu vlády shromáždění → ta byla zavedena Ú 1960, která odstranila většinu zbytků parlamentní formy vlády; postavení Federálního shromáždění vycházelo z koncepce zákonodárného sboru jako reprezentanta pracujícího lidu koncentrujícího v sobě všechna mocenská oprávnění (vlastní rozhodnutí však probíhalo úplně někde jinde); Federální shromáždění bylo charakterizováno jako nejvyšší orgán státní moci ČSSR, což mělo značit, že má všeobecnou působnost, je nadřazeno všem státním orgánům, které od něj odvozují své postavení a pravomoc, je funkcionálně nadřazeno všem státním orgánům, kterým může určit směry jejich činnosti a kontrolovat je a je funkčně i organizačně nezávislé na jiných orgánech
Ú ČR opustila tento systém formy vlády a vrátila se k základům, na kterých bylo budováno postavení parlamentu v době 1. republiky