ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Senát zřizuje i stálé nebo dočasné komise
61 Charakteristika pravomoci a působnosti Parlamentu.
činnost parlamentu je realizována prostřednictvím aktů pravomoci, mezi které patří:
oblasti ústavodárné a zákonodárné → NPA
v oblasti řízení státu to jsou IPA, vyjádření důvěry či nedůvěry vládě, schvalování státního rozpočtu ve formě zákona,…
v oblasti kontrolní to jsou IPA a schvalování závěrečného účtu
působnost parlamentu je neoddělitelně spjata s jeho pravomocemi a formami činnosti, pravomoc má určitý rozsah, který je dán subjekty, mezi kterými vztahy vznikají, časem, prostorem, ve kterém existují, a objekty, kterých se týkají, působnost zahrnuje:
ústavodárná působnost: Parlament je jediným pravidelným ústavodárným orgánem ČR, není možná žádná dělba této působnosti, omezení jen čl. 9/2 Ú a čl. 1 LZPS, nutnost použití ústavního zákona: (+ změny a doplňky Ú) v případě změny státních hranic (čl. 11), zavedení přímé demokracie (čl. 2 odst. 2), zřízení a rušení VÚSC (čl. 100 odst. 3)
zákonodárná působnost: čl. 15/1 Ú → zákonodárná moc v ČR náleží Parlamentu, jediný zákonodárný orgán ve formálním smyslu, způsoby svěření zákonodárné působnosti Ústavou – nejobecněji v čl. 15/1 Ú + výslovné ustanovení o nutnosti přijetí zákona konkrétního obsahu → čl. 12/1, 14/2, 30/2…, ve všech případech je adresátem PS (x zákonná opatření Senátu)
působnost organizační a kreační: zřizování ministerstev a jiných správních úřadů prostřednictvím zákonů (čl. 79/1), stanovení organizace a působnosti orgánů zřízených Ú (Státní zastupitelství, NKÚ, ČNB, soudy), konstituování některých státních orgánů (volba Rady ČT…) a podíl na konstituování vlády prostřednictvím vyjádření důvěry, návrh kandidáta na prezidenta NKÚ
působnost v základních otázkách zahraniční politiky: neuplatňuje se ve formách pravomoci, mohou to být doporučení vládě a ministrovi zahraničních věcí, právní akty → změny státních hranic (čl. 11), pobyt cizích vojsk na našem území (čl. 39/3), souhlas s vysláním našich ozbrojených sil do zahraničí (čl. 43/2), souhlas k ratifikaci mezinárodních smluv (čl. 49)
působnost v základních otázkách vnitřní politiky: Ú stanoví jen obecné formy působnosti v této oblasti (přijetí zákona je realizací politiky na určitém úseku hospodářského, sociálního a kulturního života), víceméně totéž jako zákonodárná působnost
kontrolní působnost (využití převážně opozicí): sledování provádění přijatých zákonů (ale kontrola ústavnosti ÚS!), citační právo = povinnost určitých funkcionářů státu dostavit se na jednání orgánů parlamentu, interpelace členů vlády (čl. 53), sledování vyřizování petic → nepřímá kontrola správních orgánů a orgánů územní samosprávy, stanoviska ke zprávě o průběžném plnění státního rozpočtu a státního závěrečného účtu ČR, ustavování vlastních kontrolních orgánů → vyšetřovací komise (čl. 30), schvalování státního závěrečného účtu, souhlas k některým MS = nepřímá kontrola, možnost PS rozpustit zastupitelstvo obce nebo obdobné zastupitelstvo, zrušit výsledky voleb do zastupitelstev, zrušit rozhodnutí přijaté v místním referendu,…