ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
parlamentní výhrada znamená, že určitá otázka může být řešena pouze aktem parlamentu, ať již jeho usnesením nebo zákonem či ústavním zákonem
výhrada exekutivy → oblasti, ve kterých může působit jen výkonná moc; platí, protože již Parlament není nejvyšším orgánem státní moci ve smyslu vlády shromáždění (nemůže vydat IPA)
v podmínkách demokratického právního státu Parlament není všemocný; jsou mu dány hranice, které nemůže překročit a ve kterých je kontrolován prostředky ústavního soudnictví, popř. mezinárodním společenstvím
57 Parlamentarismus v ČR z hlediska modelu parlamentní formy vlády. Hodnotové, institucionální a normativní vyjádření. Prameny parlamentního práva.
parlamentarismus chápeme jako soubor hodnot, institucí a procedur, jeho existence je především založena na určitých pravidlech hry, která musí být respektována, v tomto smyslu možno hovořit o hodnotových, institucionálních a normativních aspektech parlamentarismu
k základním hodnotám patří:
princip většiny a ochrana menšin: projevuje se při ustanovování parlamentu a i při jeho fungování
reprezentativní mandát: má zajistit schopnost parlamentu být skutečným parlamentem, tedy místem, kde se na základě jednání, diskuze a hlasování dochází k nalézání řešení
mandát pro výkon reprezentační funkce: pravidlem v tomto systému je konzultace s voliči alespoň prostřednictvím volebních programů
uznání plurality ve společnosti a její reprezentace v podobě existence politických stran a jejich svobodné soutěže
institucionální rovina existence parlamentarismu:
uznání existence politických stran na parlamentní půdě v podobě poslaneckých klubů vytvářených na základě politického zaměření poslanců
uznání opozice a jejího práva představovat alternativu stávající vládní většině
vláda závisí svým vznikem i setrváním ve funkci pouze na důvěře PS, odpovídá ji za svou činnost a je jí kontrolována
vláda je úzce spjata s PS v tom směru, že jsou její členové oprávnění účastnit se schůzí PS a jejich orgánů a mají povinnost dostavit se na vyzvání těchto orgánů na jejich jednání
hlava státu je více symbolem státu a má zasahovat až v případě sporů mezi PS a vládou
systém kontrol a vyvážení neprobíhá jen mezi nejvyššími státními orgány, ale i uvnitř parlamentu mezi PS a senátem a uvnitř PS mezi provládní většinou a opozicí
zákony paramentu jsou kontrolovány prezidentem a ÚS
normativní podoba parlamentu je dána především Ú, L, volebními předpisy, zákonem o politických stranách a zejména jednacím řádem PS a Senátu, ale i normy neprávních systémů (např. tzv. opoziční smlouva mezi ODS a ČSSD v letech 1998-2002)