Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ÚP otázky 117 stran

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (345.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • parlamentní výhrada znamená, že určitá otázka může být řešena pouze aktem parlamentu, ať již jeho usnesením nebo zákonem či ústavním zákonem

  • výhrada exekutivy → oblasti, ve kterých může působit jen výkonná moc; platí, protože již Parlament není nejvyšším orgánem státní moci ve smyslu vlády shromáždění (nemůže vydat IPA)

  • v podmínkách demokratického právního státu Parlament není všemocný; jsou mu dány hranice, které nemůže překročit a ve kterých je kontrolován prostředky ústavního soudnictví, popř. mezinárodním společenstvím

  • 57 Parlamentarismus v ČR z hlediska modelu parlamentní formy vlády. Hodnotové, institucionální a normativní vyjádření. Prameny parlamentního práva.

    • parlamentarismus chápeme jako soubor hodnot, institucí a procedur, jeho existence je především založena na určitých pravidlech hry, která musí být respektována, v tomto smyslu možno hovořit o hodnotových, institucionálních a normativních aspektech parlamentarismu

    • k základním hodnotám patří:

      • princip většiny a ochrana menšin: projevuje se při ustanovování parlamentu a i při jeho fungování

      • reprezentativní mandát: má zajistit schopnost parlamentu být skutečným parlamentem, tedy místem, kde se na základě jednání, diskuze a hlasování dochází k nalézání řešení

      • mandát pro výkon reprezentační funkce: pravidlem v tomto systému je konzultace s voliči alespoň prostřednictvím volebních programů

      • uznání plurality ve společnosti a její reprezentace v podobě existence politických stran a jejich svobodné soutěže

    • institucionální rovina existence parlamentarismu:

      • uznání existence politických stran na parlamentní půdě v podobě poslaneckých klubů vytvářených na základě politického zaměření poslanců

      • uznání opozice a jejího práva představovat alternativu stávající vládní většině

      • vláda závisí svým vznikem i setrváním ve funkci pouze na důvěře PS, odpovídá ji za svou činnost a je jí kontrolována

      • vláda je úzce spjata s PS v tom směru, že jsou její členové oprávnění účastnit se schůzí PS a jejich orgánů a mají povinnost dostavit se na vyzvání těchto orgánů na jejich jednání

      • hlava státu je více symbolem státu a má zasahovat až v případě sporů mezi PS a vládou

      • systém kontrol a vyvážení neprobíhá jen mezi nejvyššími státními orgány, ale i uvnitř parlamentu mezi PS a senátem a uvnitř PS mezi provládní většinou a opozicí

      • zákony paramentu jsou kontrolovány prezidentem a ÚS

    • normativní podoba parlamentu je dána především Ú, L, volebními předpisy, zákonem o politických stranách a zejména jednacím řádem PS a Senátu, ale i normy neprávních systémů (např. tzv. opoziční smlouva mezi ODS a ČSSD v letech 1998-2002)

    58 Právní status Parlamentu (přehled). Místo Parlamentu v soustavě státních orgánů. Vztahy k jednotlivým orgánům. Srovnání se systémem vlády shromáždění (1960-1992).

    Témata, do kterých materiál patří