Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ÚP otázky 117 stran

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (345.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

55.4 Inkompatibilita v ústavním právu

  • inkompatibilita = vyloučení možnosti, aby jedna osoba zastávala souběžně určité funkce

  • neslučitelnost funkcí = v tomto případě není možné být současně ve 2 funkcích a lze mít jen jednu nebo druhou

  • neslučitelnost výkonu funkcí = v tomto případě je možné být držitelem obou funkcí, je však možno vykonávat pouze jednu z nich

  • pravá neslučitelnost = v případě střetu 2 veřejných zájmů

  • nepravá neslučitelnost = v případě střetu nějakého veřejného zájmu (výkon poslanecké funkce) a soukromého zájmu (řízení podniku)

56 Základní východiska úpravy zákonodárné moci z hlediska státních funkcí. Pojem a význam zákona a zákonodárné moci v ústavním právu.

  • Parlament je jediným orgánem zákonodárné moci v ČR

  • pojem zákonodárné moci a zákona obsahem druhé hlavy Ústavy (čl. 15-53) → úprava celkového postavení nositele zákonodárství = Parlamentu, včetně všech ostatních funkcí, které kromě zákonodárné tento státní orgán vykonává

  • zákonodárná moc je jednou z pravomocí svěřených Parlamentu, je však pravomocí výlučnou; spočívá v oprávnění vydávat zákony jako zvláštní právní předpisy, které tvoří základ právního řádu ČR; projevuje se to zejména v těchto oblastech:

    • zákon je podkladem pro uplatňování státní moci a současně i mezí státní moci ve vztahu k jednotlivci (SM lze uplatňovat jen v mezích stanovených zákonem → čl. 2/3 L, 2/4 Ú, 2/3 L)

    • zákon je podkladem pro normotvornou činnost jiných státních orgánů (79/3 Ú → zákonné zmocnění pro ministerstva a jiné orgány; 104/3 Ú → vyhlášky samosprávy)

    • zákon je měřítkem právnosti výkonů nařizovací moci výkonných orgánů (78 Ú)

    • zákon je jediným prostředkem ke zřizování orgánů výkonné moci (79/1 Ú)

    • na zákony je vázán výkon soudnictví (působnost a organizaci soudů stanoví zákon)

  • obsah zákona je přitom určen ústavními zákony, mezinárodními závazky státu a judikaturou ÚS

  • omezení zákonodárné moci plynou jednak výslovně z ustanovení Ú, LZPS a MS dle Čl. 10 Ú, jednak jsou implicitně obsažena v základních principech konstitucionalismu, jako jsou principy demokracie (většina, právní stát…) → zákonodárná moc může přijímat zákony určitého obsahu a v určitém směru (např. z principu právního státu plynou pro ZM příkazy právní jistoty → zákaz retroaktivních zákonů…)

  • Ú rozlišuje mezi zákony v materiální a formálním smyslu; formálním zákonem je každý akt Parlamentu vydaný stanoveným způsobem, splňující obsahové náležitosti a označený jako zákon, popř. zákonné opatření

  • výhrada zákona = pojem je spjat s teorií dělby moci, kdy měl zajišťovat provádění Ú parlament a nikoliv výkonná moc; měl zejména chránit před zásahy výkonné moci do osobní svobody a vlastnického práva; zárukou měl být parlament, dnes se navíc předepisují podmínky, za kterých může být zákon vydán (Čl. 12/3, 14/3 L)

Témata, do kterých materiál patří