ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
55.4 Inkompatibilita v ústavním právu
inkompatibilita = vyloučení možnosti, aby jedna osoba zastávala souběžně určité funkce
neslučitelnost funkcí = v tomto případě není možné být současně ve 2 funkcích a lze mít jen jednu nebo druhou
neslučitelnost výkonu funkcí = v tomto případě je možné být držitelem obou funkcí, je však možno vykonávat pouze jednu z nich
pravá neslučitelnost = v případě střetu 2 veřejných zájmů
nepravá neslučitelnost = v případě střetu nějakého veřejného zájmu (výkon poslanecké funkce) a soukromého zájmu (řízení podniku)
56 Základní východiska úpravy zákonodárné moci z hlediska státních funkcí. Pojem a význam zákona a zákonodárné moci v ústavním právu.
Parlament je jediným orgánem zákonodárné moci v ČR
pojem zákonodárné moci a zákona obsahem druhé hlavy Ústavy (čl. 15-53) → úprava celkového postavení nositele zákonodárství = Parlamentu, včetně všech ostatních funkcí, které kromě zákonodárné tento státní orgán vykonává
zákonodárná moc je jednou z pravomocí svěřených Parlamentu, je však pravomocí výlučnou; spočívá v oprávnění vydávat zákony jako zvláštní právní předpisy, které tvoří základ právního řádu ČR; projevuje se to zejména v těchto oblastech:
zákon je podkladem pro uplatňování státní moci a současně i mezí státní moci ve vztahu k jednotlivci (SM lze uplatňovat jen v mezích stanovených zákonem → čl. 2/3 L, 2/4 Ú, 2/3 L)
zákon je podkladem pro normotvornou činnost jiných státních orgánů (79/3 Ú → zákonné zmocnění pro ministerstva a jiné orgány; 104/3 Ú → vyhlášky samosprávy)
zákon je měřítkem právnosti výkonů nařizovací moci výkonných orgánů (78 Ú)
zákon je jediným prostředkem ke zřizování orgánů výkonné moci (79/1 Ú)
na zákony je vázán výkon soudnictví (působnost a organizaci soudů stanoví zákon)
obsah zákona je přitom určen ústavními zákony, mezinárodními závazky státu a judikaturou ÚS
omezení zákonodárné moci plynou jednak výslovně z ustanovení Ú, LZPS a MS dle Čl. 10 Ú, jednak jsou implicitně obsažena v základních principech konstitucionalismu, jako jsou principy demokracie (většina, právní stát…) → zákonodárná moc může přijímat zákony určitého obsahu a v určitém směru (např. z principu právního státu plynou pro ZM příkazy právní jistoty → zákaz retroaktivních zákonů…)
Ú rozlišuje mezi zákony v materiální a formálním smyslu; formálním zákonem je každý akt Parlamentu vydaný stanoveným způsobem, splňující obsahové náležitosti a označený jako zákon, popř. zákonné opatření
výhrada zákona = pojem je spjat s teorií dělby moci, kdy měl zajišťovat provádění Ú parlament a nikoliv výkonná moc; měl zejména chránit před zásahy výkonné moci do osobní svobody a vlastnického práva; zárukou měl být parlament, dnes se navíc předepisují podmínky, za kterých může být zákon vydán (Čl. 12/3, 14/3 L)