ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
55.2 Poslanecké a senátorské kluby
poslanecké kluby nejsou orgány Parlamentu, nýbrž organizačními jednotkami především politických stran v Parlamentu a projevem sdružovacího práva poslanců na půdě Parlamentu
kluby nejsou považovány za orgány politických stran, neboť za ně nemohou jednat jejím jménem
základní zásadou klubového sdružení je princip vázanosti kandidátní listinou pro volby do PS a stranickou zásadou, podle které se poslanci mohou sdružovat v poslaneckých klubech, a to podle příslušnosti k politickým stranám, za něž kandidovali ve volbách
poslanci příslušející k jedné politické straně mohou vytvořit pouze jeden poslanecký klub; při porušení tohoto pravidla však není stanovena žádná sankce
podmínky pro vznik klubu se odvozují ze zákona o jednacím řádu PS a z volebních výsledků; klub proto musí mít nejméně 10 členů (při poklesu pod tuto hranici se ruší), přičemž poslanec může být členem pouze jednoho klubu; výjimkou je vznik klubu z poslanců, kteří se v průběhu voleb stali nezávislými; takový klub však nemá nárok na poměrné zastoupení v orgánech Sněmovny a na příspěvek z rozpočtu, takže je výrazně znevýhodněn
kluby splňující základní podmínky mají právo na příspěvek z rozpočtu PS podle počtu svých členů
senátorské kluby: pro kluby v Senátu lze přiměřeně používat pravidla JŘPS; sdružování senátorů není povinností, nýbrž jejich právem, avšak jen v případě zvolení nejméně 5 senátorů, které přihlásila k registraci určitá politická strana; ti se ale mohou sdružit pouze do jednoho klubu, popř. do něj po zvolení přistoupit, což souvisí s principem permanence činnosti Senátu
nezávislý senátor nebo senátor přihlášený k registraci stranou, která nemá dostatečný počet senátorů, může se souhlasem klubu přistoupit, klub se ale může ustavit i z 5 nezávislých senátorů nebo senátorů přihlášených politickou stranou, která nedosáhla 5 mandátů
nezařazení senátoři a senátoři, kteří přestali být členy nějakého klubu, mohou vytvořit klub, takový klub však nemá nárok na poměrné zastoupení v orgánech Senátu
55.3 Kontrola střetu zájmů
zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů řeší střet zájmů jen formou obecných zákazů zneužívání moci, informací a postavení a evidencí podnikatelské a jiné výdělečné činnosti poslanců a senátorů; fakticky je možná pouze regulace, nikoliv odstranění těchto jevů
střetem veřejného zájmu se zájmem osobním se rozumí jednání, popřípadě opomenutí veřejného funkcionáře, které ohrožuje důvěru v jeho nestrannost nebo při němž funkcionář zneužívá svého postavení k získání neoprávněného prospěchu pro sebe nebo jinou FO či PO
poslanec nebo senátor nesmí využívat svého postavení, pravomoci nebo informací získaných při výkonu pro sebe nebo jinou osobu; prostředky, které tomu slouží je čestné prohlášení v podobě oznámení o osobním prospěchu, o činnosti (mimo činnost vědeckou, pedagogickou, publicistickou, literární, uměleckou nebo sportovní), o příjmech a darech a o nemovitém majetku
písemná sdělení zasílá poslanec předsedovi Senátu a senátor předsedovi PS (kontrola křížem)
veřejná kontrola: každý občan má právo nahlédnout do této evidence na základě písemné žádosti
kontrolu, zda senátor nebo poslanec uvedl pravdivé údaje, provádí Mandátový a imunitní výbor