ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
právo na informace a vysvětlení potřebná pro výkon funkce mají rovněž senátoři (JŘS)
právo vytvářet poslanecká sdružení - jde především o poslanecké a senátorské kluby
právo poslanecké imunity
s ohledem na svůj význam je většina aspektů imunity zakotvena ústavně v čl. 26-28 Ú
indemnita = imunita materiální, jde o neodpovědnost poslance za hlasování a jakékoliv projevy učiněné ve sněmovně a jejich orgánech (čl. 27/1,2 Ú); za projevy poslanec podléhá pouze disciplinární pravomoci sněmovny, též za přestupky (čl. 27/3 Ú)
imunita procesní = neodpovědnost za činy neúřední, osobní nedotknutelnost, k jejímu uplatnění je třeba, aby zde došlo k řízení ve věcech imunitních zakončenému rozhodnutím sněmovny, zda poslance vydá či nevydá k trestnímu stíhání, dle čl. 27/4 Ú totiž poslance nelze stíhat bez souhlasu PS, odepře-li tato souhlas, je stíhání po dobu výkonu funkce vyloučeno; byl-li poslanec dopaden při spáchání trestného činu (in flagrante) nebo bezprostředně poté (na útěku), lze jej zadržet; musí to však být ihned oznámeno předsedovi PS, procesní imunita je časově omezena jen na dobu výkonu poslanecké funkce → po skončení mandátu je možné poslance trestně stíhat, i odepře-li předtím komora jeho vydání (novela 2013)
další oprávnění a aspekty imunity = právo odepřít svědectví o skutečnostech, které se poslanec dozvěděl v souvislosti s výkonem svého mandátu (čl. 28 Ú)
právo na materiální zabezpečení poslanecké činnosti: poslanci mají být obecně profesionály a věnovat se poslanecké činnosti jako svému povolání, náleží jim plat, náhrady, odchodné…
povinnosti poslanců = povinnost aktivní a iniciativní účasti na jednání sněmovny a jejich orgánů (§ 9 JŘPS), z procedurálních pravidel je to povinnost hovořit k věci, dodržovat zásady parlamentního jednání, atd.
disciplinární opatření a sankce vůči poslancům = disciplinární opatření za neplnění povinností (odnětí slova, krácení nebo odnětí platu, funkčních příplatků a paušálních dávek, vydání k trestnímu stíhání), dále disciplinární řízení proti poslanci, který se svým projevem učiněným v PS nebo Senátu dopustil jednání, pro které by mohl být jinak trestně stíhán, nebo přestupku → řízení provádí Mandátový a imunitní výbor
66 Prostředky Parlamentu ke kontrole výkonné moci. Vyšetřovací komise. Nejvyšší kontrolní úřad a zvláštnosti jeho vztahu jiným státním orgánům.
66.1 Prostředky Parlamentu ke kontrole výkonné moci
spočívá zejména ve sledování, jak orgány ČR provádějí zákony, které Parlament přijal a v opatřeních, která napomáhají maximálnímu přiblížení se stavu, který zákonodárný orgán svými akty zamýšlel
P není charakterizován jako nejvyšší orgán státní moci a ostatní orgány mu již nejsou podřízeny
citační právo = povinnost určitých funkcionářů státu dostavit se na jednání parlamentního orgánu, jestliže se na tom usnesou → konkrétně se to týká členů vlády, prezidenta NKÚ, vedoucích ústředních státních orgánů ve vztahu k výborům PS
povinnost vlády a jejích členů odpovídat na interpelace poslanců do 30 dnů od podání
dále mohou orgány PS uplatňovat nepřímo kontrolní činnost vůči všem správním úřadům a orgánům územní samosprávy cestou sledování, jak jsou vyřizovány petice, které PS obdržela
poslanci mohou od členů vlády požadovat informace a vysvětlení potřebné pro výkon funkce
stanoviska ke zprávě o průběžném plnění státního rozpočtu a ke státnímu závěrečnému účtu ČR
PS může zřizovat vlastní kontrolní orgány: vyšetřovací komise → možnost jejich zřízení předvídá přímo čl. 30/1 Ú, jejími členy mohou být pouze poslanci, komise bude zřízena ve věcech veřejného zájmu na návrh nejméně pětiny poslanců, komise si může opatřovat potřebné podklady, vyslýchat svědky, přizvat znalce, tlumočníka, odborníky atd.
nepřímým prostředkem je i souhlas k některým mezinárodním smlouvám (i Senát)
schvalování státního rozpočtu a státního závěrečného účtu (PS napomáhá NKÚ)