ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
68.4 Pravomoc a působnost vlády
kompetence vlády není ústavně vymezena → patří sem vše z výkonné moci, co není Ú svěřeno prezidentu či ministerstvům
Ú uvádí právo vydávat nařízení (čl. 78) a kontrasignace (čl. 63/3), právo podat návrh NSS na rozpuštění politické strany, podněty ke kontrolní činnosti NKÚ, BIS…
nařizovací pravomoc = vláda má právo vydat nařízení, kdykoli to uzná z hlediska své odpovědnosti k provádění daného zákona za potřebné (je však nutná existence zákona, aby bylo možné ho provést), musí být vydáno v mezích zákona, nesmí zákonu odporovat, zrušovat ho
funkce vlády = stanovení cílů politiky státu (vládě je mohou předkládat ministerstva), iniciativa vůči Parlamentu a prezidentovi, řízení státu (usnesení a nařízení), jmenování a odvolávání funkcionářů (vedoucí Úřadu vlády, nejvyšší státní zástupce), řízení a koordinace činnosti státního aparátu včetně ministerstev, poradní funkce k návrhům zákonů, dozor, kontrola a evidence (kontrasignace), reprezentace státu (zejména předseda vlády a ministr zahraničí)
68.5 Ochrana vlády a zajištění jejích členů
členové vlády nemají jiné právní postavení než občané, lze je však považovat za veřejné činitele a s tím pak spojovat i práva a povinnosti (zvýšená ochrana a zároveň i postižitelnost)
materiální zajištění = plat dle platové základny, náhrady výdajů a naturální plnění a odchodné
69 Ministerstva, jiné ústřední správní úřady, správní úřady a jejich právní status. Státní služba.
upraveno v Ústavě (čl. 79), dále zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy
ministerstva jsou nejvýznamnější správní úřady výkonné moci, v jejich čele stojí členové vlády, je jich 14: financí; zahraničních věcí; školství, mládeže a tělovýchovy; kultury; práce a sociálních věcí; zdravotnictví; spravedlnosti; vnitra; průmyslu a obchodu; pro místní rozvoj; zemědělství; obrany; dopravy; životního prostředí
další ústřední orgány státní správy jsou (11): Český statistický úřad; Český úřad zeměměřický a katastrální; Český báňský úřad; Úřad průmyslového vlastnictví; Úřad pro ochranu hospodářské soutěže; Správa státních hmotných rezerv; Státní úřad pro jadernou bezpečnost; Národní bezpečnostní úřad; Energetický regulační úřad; Úřad vlády České republiky; Český telekomunikační úřad
správní úřady = vykonávají státní správu na celém území republiky, můžou, ale nemusí být podřízen ústřednímu orgánu státní správy, nemají za hlavní úkol vykonávat státní správu (např. Národní banka, NKÚ, prezident republiky, předseda Nejvyššího soudu)
69.1 Místo v soustavě státních orgánů, způsob zřízení
vláda je vrcholným orgánem státní moci, ostatní orgány výkonné moci jsou vládě podřízeny
ministerstva a jiné správní úřady mohou být vládou řízeny právními předpisy a obecně závaznými akty i interními instrukcemi a individuálními akty
vztah ministerstev a vlády = činnost ministerstev řídí, kontroluje a sjednocuje vláda ČR
vztahy mezi ministerstvy = stanovuje ZZM, tj. spolupráce a součinnost, případné spory řeší vláda, slaďování stanovisek probíhá v rámci meziresortních připomínkových řízení
ministerstva jsou nadřazena svým územním složkám, vertikálně dekoncentrovaným orgánům (+ další orgány stanovené zákonem), např. ministerstvo školství → Česká školní inspekce, …
jiné ústřední správní úřady = podléhají vládě na základě zvláštních předpisů
některé další orgány mohou být přímo součástí ministerstva (jako orgán ochrany veřejného zdraví je v ministerstvu zdravotnictví ustaven Hlavní hygienik ČR,…)