Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ÚP otázky 117 stran

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (345.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • existence území, na které se veřejnoprávní moc vztahuje na každou PO a FO

  • vnějším znakem ÚSC je znak, název a prapor

  • ÚSC je nositelem veřejné moci v mezích své územní působnosti – místní územní záležitost je taková záležitost, která po vyřešení v rámci ÚSC je vyřešena definitivně

  • Ú stanoví, že nositel samosprávy je územní společenství občanů, podmínkou je P subjektivita příslušných územně samosprávných celků, kterou Ú naplňuje, když ji charakterizuje jako veřejnoprávní korporaci, která může mít vlastní majetek a hospodaří dle vlastního rozpočtu

  • území samosprávného celku – ČR se nečlení územně politicky, ale na obce jako základní ÚSC a kraje jako VÚSC

  • záruky práva na samosprávu před zásahy státní moci – je to stejná materie jako při ochraně jednotlivce, mezi základní pravidla patří: ústavní právo samostatně spravovat záležitosti územního společenství občanů a vykonávat na daném území veřejnou moc, stát může zasáhnout do činnosti ÚSC jen tehdy, vyžaduje-li to ochrana zákona a způsobem, který zákon stanoví

  • právo na samosprávu je chráněno přímo ÚS, ale je třeba rozlišovat, kdy jde o ústavní stížnost zvláštního typu, kdy si celek hájí svá samosprávná oprávnění, kdy vykonává přenesenou působnost a kdy vystupuje v pozici soukromoprávní PO

  • orgánem ochrany je i NSS – ochrana práva na samosprávu cestou kompetenčního sporu, kterou nyní dle SŘS místo ÚS poskytuje NSS

  • 72.2 Princip samosprávy

    • 1960-1990: organizace pomocí národních výborů (místní orgány státní moci a správy)

    • úo 1990 samospráva upravena v hlavě 7. Ústavy, ale i v základních ustanoveních → čl. 8: „Zaručuje se samospráva územních samosprávných celků.“

    • samospráva = forma veřejné moci, samostatná správa určité územní veřejnoprávní korporace

    • obec = základní článek samosprávy (čl. 104/2 Ú)

    • kraje (VÚSC) = lze vytvořit či zrušit pouze ústavním zákonem (čl. 100/3 Ú)

    • zájmová samospráva není v Ústavě upravena

    72.3 Jiné formy samosprávy

    • stejně jako územní veřejnoprávní korporace nadány autonomií, mocenskými oprávněními a někdy i nuceným členstvím → samospráva profesní, akademická, hospodářská, školská apod.

    • autoritativně se rozhoduje o poměrech v určité oblasti, tato rozhodnutí jsou vynutitelná

    • ústavním základem je čl. 21/1 LZPS

    • např. profesní samospráva (nositelem jsou určité profesní skupiny, na jejichž výkonu je veřejný zájem → Česká lékařská komora, Česká advokátní komora,…)

    • znaky: veřejnoprávní charakter, právní subjektivita spojená s hospodařením na vlastní účet

    • akademická samospráva → nositelem je akademická obec a její orgány

    73 Postavení občana obce a kraje z hlediska ústavního práva. Členství v EU a právo na samosprávu.

    73.1 Postavení občana obce a kraje

    • občané obce/kraje jsou základem personálního složení obce/kraje

    • občané obce = občané ČR s trvalým pobytem v dané obci; také FO starší 18 let, která vlastní na území obce nemovitost a cizí státní příslušník s trvalým pobytem v obci; patří sem i PO se sídlem firmy v dané obci (výslovně tato příslušnost vyjádřena není); zákonná úprava práv v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích

    • občané kraje = státní občané ČR s trvalým pobytem v územním obvodu kraje, FO nad 18 let vlastnící v obvodu kraje nemovitost, cizí státní příslušníci s trvalým pobytem v územním obvodu kraje (zákon č. 129/2000, o krajích)

    • práva občanů ÚSC → jedná se zejména (při dosažení věku 18 let) o právo:

      • volit a být volen do zastupitelstva územního samosprávného celku (ÚSC)

      • hlasovat v referendu

      • vyjadřovat na zasedání zastupitelstva v souladu s jednacím řádem stanoviska k projednávaným věcem

      • vyjadřovat se k návrhu rozpočtu obce a k závěrečnému účtu obce za uplynulý kalendářní rok, a to buď písemně ve stanovené lhůtě, nebo ústně na zasedání zastupitelstva obce

      • nahlížet do rozpočtu ÚSC a do závěrečného účtu ÚSC za uplynulý kalendářní rok, do usnesení a zápisů z jednání zastupitelstva, do usnesení rady, výborů zastupitelstva a komisí obce a pořizovat z nich výpisy

      • požadovat projednání určité záležitosti v oblasti samostatné působnosti radou nebo zastupitelstvem; je-li žádost podepsána nejméně 0,5 % občanů obce (1000 občany kraje), musí být projednána na jejich zasedání nejpozději do 60 dnů, jde-li o působnost zastupitelstva obce, nejpozději do 90 dnů

      • podávat orgánům ÚSC návrhy, připomínky a podněty – orgány ÚSC je vyřizují bezodkladně, nejdéle však do 60 dnů, jde-li o působnost zastupitelstva obce, nejpozději do 90 dnů

    Témata, do kterých materiál patří