ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
existence území, na které se veřejnoprávní moc vztahuje na každou PO a FO
vnějším znakem ÚSC je znak, název a prapor
ÚSC je nositelem veřejné moci v mezích své územní působnosti – místní územní záležitost je taková záležitost, která po vyřešení v rámci ÚSC je vyřešena definitivně
Ú stanoví, že nositel samosprávy je územní společenství občanů, podmínkou je P subjektivita příslušných územně samosprávných celků, kterou Ú naplňuje, když ji charakterizuje jako veřejnoprávní korporaci, která může mít vlastní majetek a hospodaří dle vlastního rozpočtu
území samosprávného celku – ČR se nečlení územně politicky, ale na obce jako základní ÚSC a kraje jako VÚSC
záruky práva na samosprávu před zásahy státní moci – je to stejná materie jako při ochraně jednotlivce, mezi základní pravidla patří: ústavní právo samostatně spravovat záležitosti územního společenství občanů a vykonávat na daném území veřejnou moc, stát může zasáhnout do činnosti ÚSC jen tehdy, vyžaduje-li to ochrana zákona a způsobem, který zákon stanoví
právo na samosprávu je chráněno přímo ÚS, ale je třeba rozlišovat, kdy jde o ústavní stížnost zvláštního typu, kdy si celek hájí svá samosprávná oprávnění, kdy vykonává přenesenou působnost a kdy vystupuje v pozici soukromoprávní PO
orgánem ochrany je i NSS – ochrana práva na samosprávu cestou kompetenčního sporu, kterou nyní dle SŘS místo ÚS poskytuje NSS
72.2 Princip samosprávy
1960-1990: organizace pomocí národních výborů (místní orgány státní moci a správy)
úo 1990 samospráva upravena v hlavě 7. Ústavy, ale i v základních ustanoveních → čl. 8: „Zaručuje se samospráva územních samosprávných celků.“
samospráva = forma veřejné moci, samostatná správa určité územní veřejnoprávní korporace
obec = základní článek samosprávy (čl. 104/2 Ú)
kraje (VÚSC) = lze vytvořit či zrušit pouze ústavním zákonem (čl. 100/3 Ú)
zájmová samospráva není v Ústavě upravena
72.3 Jiné formy samosprávy
stejně jako územní veřejnoprávní korporace nadány autonomií, mocenskými oprávněními a někdy i nuceným členstvím → samospráva profesní, akademická, hospodářská, školská apod.
autoritativně se rozhoduje o poměrech v určité oblasti, tato rozhodnutí jsou vynutitelná
ústavním základem je čl. 21/1 LZPS
např. profesní samospráva (nositelem jsou určité profesní skupiny, na jejichž výkonu je veřejný zájem → Česká lékařská komora, Česká advokátní komora,…)
znaky: veřejnoprávní charakter, právní subjektivita spojená s hospodařením na vlastní účet
akademická samospráva → nositelem je akademická obec a její orgány
73 Postavení občana obce a kraje z hlediska ústavního práva. Členství v EU a právo na samosprávu.
73.1 Postavení občana obce a kraje
občané obce/kraje jsou základem personálního složení obce/kraje
občané obce = občané ČR s trvalým pobytem v dané obci; také FO starší 18 let, která vlastní na území obce nemovitost a cizí státní příslušník s trvalým pobytem v obci; patří sem i PO se sídlem firmy v dané obci (výslovně tato příslušnost vyjádřena není); zákonná úprava práv v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích
občané kraje = státní občané ČR s trvalým pobytem v územním obvodu kraje, FO nad 18 let vlastnící v obvodu kraje nemovitost, cizí státní příslušníci s trvalým pobytem v územním obvodu kraje (zákon č. 129/2000, o krajích)
práva občanů ÚSC → jedná se zejména (při dosažení věku 18 let) o právo:
volit a být volen do zastupitelstva územního samosprávného celku (ÚSC)
hlasovat v referendu
vyjadřovat na zasedání zastupitelstva v souladu s jednacím řádem stanoviska k projednávaným věcem
vyjadřovat se k návrhu rozpočtu obce a k závěrečnému účtu obce za uplynulý kalendářní rok, a to buď písemně ve stanovené lhůtě, nebo ústně na zasedání zastupitelstva obce
nahlížet do rozpočtu ÚSC a do závěrečného účtu ÚSC za uplynulý kalendářní rok, do usnesení a zápisů z jednání zastupitelstva, do usnesení rady, výborů zastupitelstva a komisí obce a pořizovat z nich výpisy
požadovat projednání určité záležitosti v oblasti samostatné působnosti radou nebo zastupitelstvem; je-li žádost podepsána nejméně 0,5 % občanů obce (1000 občany kraje), musí být projednána na jejich zasedání nejpozději do 60 dnů, jde-li o působnost zastupitelstva obce, nejpozději do 90 dnů
podávat orgánům ÚSC návrhy, připomínky a podněty – orgány ÚSC je vyřizují bezodkladně, nejdéle však do 60 dnů, jde-li o působnost zastupitelstva obce, nejpozději do 90 dnů