ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
68.2 Zřízení a ustavení
vláda je zřízena přímo Ústavou (čl. 67 Ú), její ustavení má 3 fáze (čl. 68 Ú):
jmenování předsedy vlády prezidentem
jmenování ostatních členů vlády na návrh předsedy vlády prezidentem a pověří je řízením ministerstev či jiných úřadů
PS vysloví důvěru vládě → vláda do 30 dnů předstoupí před PS a žádá o důvěru (vláda představí PS svůj program)
nezískání důvěry = zopakuje se postup ustavení, pokud ani tehdy nedostane důvěru, prezident jmenuje předsedu vlády na návrh předsedy PS, pokud ani tehdy nedostane důvěru, může prezident rozpustit PS (čl. 35/1a), přičemž se vždy odvolává celá vláda, nikoli jednotlivci
návrh vyslovení nedůvěry podává nejméně ¼ členů PS, k samotnému vyslovení je třeba nadpoloviční většiny všech poslanců; nemůže být vyslovena, pokud je PS rozpuštěna – vláda je bez politické parlamentní kontroly (ani nepřechází na Senát)
demisi podávají:
členové vlády prostřednictvím předsedy vlády, předseda vlády pak přímo do rukou prezidenta
vláda jako celek, pokud jí nebyla vyslovena, nebo bylo odmítnuto vyslovit jí důvěru, nebo pokud proběhla ustavující schůze nově zvolené PS
prezident je vždy povinen demisi přijmout, jinak by mohl být žalován z velezrady
jiným způsobem ukončení funkce člena vlády je odvolání na návrh předsedy vlády a provede ji prezident, celou vládu lze odvolat dle čl. 75 Ú, pokud vláda byla povinna podat demisi a nepodala
68.3 Složení vlády a nároky na výkon funkce člena vlády
počet členů vlády není určen, zahrnuje 14 ministerstev, složena z předsedy vlády, místopředsedů vlády, ministrů → rozhoduje ve sboru
ústavně nejsou vymezeny podmínky pro výkon funkce člena vlády, pouze z čl. 70 Ú plyne neslučitelnost s činností, která povahou odporuje výkonu funkce člena vlády (neodporuje funkce člena Parlamentu, nesmí být předsedou či místopředsedou, ani prezidentem, soudcem,…)
člen vlády skládá slib prezidentu (čl. 69 Ú), nemá konstitutivní účinek, takový účinek jmenování
Úřad vlády zajišťuje odborné, organizační a technické zabezpečení činnosti vlády
Legislativní rada vlády je poradní orgán, v čele je člen vlády
další poradní orgány = Bezpečnostní rada státu, Vládní výbor pro koordinaci boje s korupcí, Rada hospodářské a sociální dohody, Rada vlády pro lidská práva, Národní ekonomická rada vlády,…
kromě rad zřídila vláda i vládní výbory (např. Vládní výbor pro zdravotně postižené občany) a vládní komise (např. Česká komise pro UNESCO), některé se podřazují pod příslušná ministerstva
zvláštní postavení má předseda vlády, které mu dává čl. 77/1 Ú = organizuje činnost vlády, řídí její schůze, vystupuje jejím jménem a koná další funkce svěřené mu Ústavou (jmenování a odvolání členů vlády, podávání demisí, zastupuje prezidenta, podepisuje zákony, zákonná opatření a nařízení vlády, kontrasignace aktů prezidenta republiky) nebo jinými zákony
vláda nemá vymezené volební či funkční období – vzniká jmenováním a po ustavující schůzi nově zvolené PS podává demisi (případně je jí vyslovena nedůvěra)
jednání vlády není veřejné, ale má povinnost zveřejnit přijatá usnesení