ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
69.2 Pravomoc a působnost ministerstev, organizační pravidla
Ústavou určená pouze pravomoc ministerstev, jiných správních úřadů a orgánů územní samosprávy vydávat právní předpisy = vyhlášky (čl. 79/3)
věcná působnost ministerstev = resortní princip, spravují záležitosti přikázané zákonem, právní úprava je dvojí → obecná (určená hlavně v ZZM) a zvláštní (pro jednotlivá ministerstva)
výčet otázek v působnosti jednotlivých ministerstev stanovuje ZZM (kde ministerstvo má pravomoc ústředního orgánu státní správy a také otázky organizační, koncepční, iniciativní)
ministr vystupuje jako představitel ministerstva, někdy také jako samostatný subjekt
začátek funkčního období ministra je jmenováním, zaniká odvoláním prezidentem na návrh předsedy vlády, vzdáním se funkce (demise), úmrtím
zásady jednání pro činnost ministerstev:
zásada zákonnosti = dodržování právních předpisů a dohled u nižších správních úřadů
zásada koordinace a spolupráce = výměna informací a podkladů mezi ministerstvy
zásada subordinace = činnost ministerstev řídí vláda (odpovědnost nese resortní ministr), ministerstva řídí činnost nižších správních úřadů v jejich působnosti
PS k ministerstvům nemá prostředek jako vyjádření nedůvěry, tím je posílena stabilita vlády a hlavně jejího předsedy, který smí navrhnout prezidentovi, aby člena vlády odvolal z funkce
69.3 Státní služba
zmíněna v čl. 79 /2 Ú → „Právní poměry státních zaměstnanců v ministerstvech a jiných správních úřadech upravuje zákon“ = záruka existence státní služby (úřednický stav)
zákon o státní službě byl přijat, ale účinnost od 1. 1. 2015
70 Zvláštnosti normotvorby výkonných orgánů a prostředky k její kontrole.
problematika moci výkonné upravena v Hlavě III. Ústavy (čl. 54-70), výkonnou mocí je prezident, vláda, ministerstva a jiné správní úřady, orgány územní samosprávy, státní zastupitelství
výkon moci právními akty (nařízení, vyhlášky, správní akty) nebo politickými akty (ve vztahu k Parlamentu – např. zprávy, poselství, vedení války, styky se zahraničím)
70.1 Normotvorba prezidenta ČR
s výjimkou doby dekretální pravomoci prezidenta za WWII prezident nevydává předpisy
prezident nemůže podat návrh zákona (viz čl. 41 Ú), disponuje ale suspenzívním vetem, kdy může vrátit přijatý zákon (ne ústavní zákon) + zákony podepisuje (čl. 62i Ú)
sjednává a ratifikuje mezinárodní smlouvy (může přenést na vládu nebo její členy)
70.2 Normotvorba vlády ČR
má zákonodárnou iniciativu (čl. 41/2 Ú) a vyjadřování se k zákonům do 30 dnů od doručení
normotvorná činnost vlády se řídí Legislativními pravidly vlády
vláda vydává nařízení k provedení zákona a v jeho mezích = generální zmocnění (čl. 78 Ú) → jedná se o oprávnění k druhotné, prováděcí podzákonné normotvorbě (secundum et intra legem)
účelem nařízení je rozvést zákon do větších podrobností a uvádět jej v život, nařízení musí být obecné (dopadat na neurčitou skupinu adresátů); je vyhlašováno ve Sbírce zákonů
nařízení vlády bez vazby na zákon (praeter legem) a proti zákonům (contra legem) jsou vyloučena