ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
73.2 Členství v EU a právo na samosprávu
rozvoj regionů = nástroj volného pohybu zboží, osob, služeb a kapitálu, je nejdůležitější z hlediska ekonomického rozvoje → výrazně lepší čerpání dotací z fondů EU + decentralizace správy k efektivnějšímu přijímání prostředků
sektorové otázky → nutné investice samosprávy do zlepšování životního prostředí ke splnění nařízení EU, zlepšování školství a pracovních příležitostí
veřejná správa - funkce obcí a regionů jsou vymezovány národní legislativou; na úrovni EU neexistují žádná pravidla, která by tyto činnosti regulovala, ale existují dvě výjimky - místní vyhlášky a místní volby - pro místní vyhlášky platí, že musejí být v souladu se smlouvou o EU, se směrnicemi a nařízeními ES; právo volit a být volen ve volbách do místních a regionálních zastupitelstev mají mít všichni obyvatele EU, kteří mají trvalé bydliště v dané obci, resp. regionu
místní finance - požadavky ES na příjmovou stránku samosprávy, které charakterizuje Charta místní samosprávy
efektivnost veřejného sektoru – profesionalizace a decentralizace veřejné správy
pro státy, které chtějí vstoupit do EU, funguje Výbor pro regiony a Rada evropských obcí a regionů
74 Místní referendum. Charakteristika místa v právu a rozbor právní úpravy. Soudní ochrana ve věcech místního referenda.
právní úprava zejména zákony č. 22/2004 Sb., o místním referendu, č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, č. 128/2000 Sb., o obcích, č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí
pouze zákonná úprava, ústavní právo: místní referendum se v něm nepředpokládá, ani nevylučuje, zaručuje se ale v Listině (čl. 21 odst. 1 – právo občanů se podílet na správě věcí veřejných přímo)
místní referendum je přímou a závaznou formou výkonu územní samosprávy územním společenstvím občanů, dva základní druhy místního referenda:
obligatorní: bez vykonání a kladného výsledku nelze vyřešit danou otázku (př. rozdělení obce, odloučení městské části od hlavního města Prahy)
fakultativní: většina otázek samostatné působnosti, nelze jej konat v oblastech finančních, organizačních, v rozporu se zastupitelskou formou samosprávy a principem ochrany menšiny (volba a odvolání starosty, obecní rady…)
oprávnění osoby k hlasování: státní občanství ČR (pokud stanoví mezinárodní smlouva, nemusí být státní občanství splněno), věk nad 18 let, trvalý pobyt v obci (městském obvodu, nebo části), způsobilost k PÚ, překážka: omezení svobody z důvodu ochrany zdraví lidu a výkon trestu odnětí svobody (vazby, zadržení)
území pro hlasování: nutné přesně vymezit území obce (většinou vymezí zákon o místním referendu), rozdělení obce → referendum v té části, která má být oddělena
podání návrhu: jen občan s aktivním volebním právem, s určitým počtem podpisů na podpisové listině, nebo zastupitelstvo obce, přísné formální náležitosti: přesné určení území, kde se referendum navrhuje, určení věci (o čem se rozhoduje), odůvodnění návrhu s ekonomickým rozborem, možný návrh termínu konání referenda, přesné znění otázky, údaje o osobách navrhovatele a jeho dvou náhradníků, očíslované podpisové listiny)