Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ÚP otázky 117 stran

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (345.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

73.2 Členství v EU a právo na samosprávu

  • rozvoj regionů = nástroj volného pohybu zboží, osob, služeb a kapitálu, je nejdůležitější z hlediska ekonomického rozvoje → výrazně lepší čerpání dotací z fondů EU + decentralizace správy k efektivnějšímu přijímání prostředků

  • sektorové otázky → nutné investice samosprávy do zlepšování životního prostředí ke splnění nařízení EU, zlepšování školství a pracovních příležitostí

  • veřejná správa - funkce obcí a regionů jsou vymezovány národní legislativou; na úrovni EU neexistují žádná pravidla, která by tyto činnosti regulovala, ale existují dvě výjimky - místní vyhlášky a místní volby - pro místní vyhlášky platí, že musejí být v souladu se smlouvou o EU, se směrnicemi a nařízeními ES; právo volit a být volen ve volbách do místních a regionálních zastupitelstev mají mít všichni obyvatele EU, kteří mají trvalé bydliště v dané obci, resp. regionu

  • místní finance - požadavky ES na příjmovou stránku samosprávy, které charakterizuje Charta místní samosprávy

  • efektivnost veřejného sektoru – profesionalizace a decentralizace veřejné správy

  • pro státy, které chtějí vstoupit do EU, funguje Výbor pro regiony a Rada evropských obcí a regionů

74 Místní referendum. Charakteristika místa v právu a rozbor právní úpravy. Soudní ochrana ve věcech místního referenda.

  • právní úprava zejména zákony č. 22/2004 Sb., o místním referendu, č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, č. 128/2000 Sb., o obcích, č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí

  • pouze zákonná úprava, ústavní právo: místní referendum se v něm nepředpokládá, ani nevylučuje, zaručuje se ale v Listině (čl. 21 odst. 1 – právo občanů se podílet na správě věcí veřejných přímo)

  • místní referendum je přímou a závaznou formou výkonu územní samosprávy územním společenstvím občanů, dva základní druhy místního referenda:

    • obligatorní: bez vykonání a kladného výsledku nelze vyřešit danou otázku (př. rozdělení obce, odloučení městské části od hlavního města Prahy)

    • fakultativní: většina otázek samostatné působnosti, nelze jej konat v oblastech finančních, organizačních, v rozporu se zastupitelskou formou samosprávy a principem ochrany menšiny (volba a odvolání starosty, obecní rady…)

  • oprávnění osoby k hlasování: státní občanství ČR (pokud stanoví mezinárodní smlouva, nemusí být státní občanství splněno), věk nad 18 let, trvalý pobyt v obci (městském obvodu, nebo části), způsobilost k PÚ, překážka: omezení svobody z důvodu ochrany zdraví lidu a výkon trestu odnětí svobody (vazby, zadržení)

  • území pro hlasování: nutné přesně vymezit území obce (většinou vymezí zákon o místním referendu), rozdělení obce → referendum v té části, která má být oddělena

  • podání návrhu: jen občan s aktivním volebním právem, s určitým počtem podpisů na podpisové listině, nebo zastupitelstvo obce, přísné formální náležitosti: přesné určení území, kde se referendum navrhuje, určení věci (o čem se rozhoduje), odůvodnění návrhu s ekonomickým rozborem, možný návrh termínu konání referenda, přesné znění otázky, údaje o osobách navrhovatele a jeho dvou náhradníků, očíslované podpisové listiny)

Témata, do kterých materiál patří