Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ÚP otázky 117 stran

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (345.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • specializované ústavní soudnictví v ČR

  • pravomoc přezkumu nemá každý soud, ale pouze soud pro tyto otázky určený – ÚS

  • pokud je ve státě takový soud jen jeden, jde o koncentrované ústavní soudnictví

  • zakotveno v Ústavě ČR (čl. 83-89) + zákonná úprava – zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu.

  • Ústavní soud ČR je typem orgánu specializovaného a koncentrovaného ústavního soudnictví

  • rozdíly mezi difúzním a specializovaným ústavním soudnictvím nejsou tak velké, jak by se mohlo zdát, některé pravomoci jsou dokonce shodné, liší se jen způsob kontroly ústavnosti

  • typické znaky:

    • abstraktní kontrola: soud hodnotí ústavnost, aniž by vznikl konkrétní spor, kontrola může být následná (většinou) nebo preventivní

    • konkrétní kontrola: na návrh soudu, který má pochybnosti, zda je zákon, který má aplikovat na daný spor, v souladu s ústavním pořádkem

    • kompetenční spory mezi státními orgány

    • spory ve federaci mezi členskými státy navzájem, nebo mezi federací a členským státem

    • ústavní stížnosti: pokud se FO nebo PO domnívá, že zásahem státní moci bylo porušeno její základní právo

    • souzení nejvyšších státních funkcionářů za porušení ústavních povinností

    • rozhodování ve volebních věcech (neověření mandátu) a o ústavnosti politických stran

  • 80 Postavení, pravomoc, působnost, složení Ústavního soudu. Postavení soudců Ústavního soudu.

    80.1 Postavení, pravomoc a působnost ÚS

    • vychází z čl. 83 Ú → v něm uvedena ochrana ústavnosti jako jedna z funkcí státu → ÚS nositelem této funkce; aplikuje ústavní normy jako základní měřítko pro hodnocení konkrétního případu

    • orgán soudního typu, ale stojí mimo soustavu soudů (čl. 91 Ú)

    • rozhoduje metodami soudnictví (nezávislí soudci, nestrannost atd.)

    • jediné měřítko pro jeho rozhodování je nutnost ochrany lidských práv, ústavnosti a MS (čl. 10 Ú)

    • vztah Ústavního soudu k ostatním státním orgánům

      • organizační hledisko určuje, na kom je ÚS závislý z hlediska svého vzniku → vazba na prezidenta a Senát při ustanovování ústavních soudců → tímto ÚS získává legitimaci k výkonu své činnosti, důležitá je autonomie ÚS vůči ostatním orgánům, jeho personální i organizační nezávislost, tím, že je zakotven v Ústavě, je vyňat z pravomoci obyčejného zákonodárce

      • funkcionální hledisko → na jiných orgánech závislý z hlediska obsahu a směrů své činnosti, zahájení řízení jen na návrh oprávněného subjektu → vyloučeno, aby ÚS vstupoval z vlastní iniciativy do vztahů a sporů státních orgánů i jiných subjektů (FO, politických stran…)

    • ústavní soudnictví je významný prostředek ochrany menšiny (např. vládní opozice vůči vládní většině) → ochrana numerické menšiny v parlamentu → pokud většina prosadí nějaký zákon nerespektující nadzákonné předpisy, menšina má právo obrátit se na ÚS → ale nemůže se vměšovat do mocenských poměrů vytvořených demokratickými volbami

    Témata, do kterých materiál patří