Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ÚP otázky 117 stran

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (345.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • proti rozhodnutí ÚS není přípustný opravný prostředek, jeho rozhodnutí je v rámci ČR nepřezkoumatelné, stále je ale možné obrátit se na ESLP

  • pravomoc ÚS = soubor práv a povinností ÚS → je vybaven prostředky, kterými vykonává záležitosti ve své působnosti → oprávněný vydávat nálezy a usnesení

  • působnost ÚS = vymezený okruh společenských vztahů, které ovlivňuje, vymezeno čl. 87 Ú

  • je povinen vykonávat pouze kompetence, které mu taxativně svěřuje Ú ČR v čl. 87/1, rozhoduje:

    • o zrušení zákonů nebo jejich ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem

    • o zrušení jiných právních předpisů nebo jejich jednotlivých ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem nebo zákonem

    • o ústavní stížnosti orgánů územní samosprávy proti nezákonnému zásahu státu

    • o ústavní stížnosti proti pravomocnému rozhodnutí a jinému zásahu orgánů veřejné moci do ústavně zaručených základních práv a svobod

    • o opravném prostředku proti rozhodnutí ve věci ověření volby poslance nebo senátora

    • v pochybnostech o ztrátě volitelnosti a o neslučitelnosti výkonu funkcí poslance nebo senátora podle čl. 25

    • o ústavní žalobě Senátu proti prezidentu republiku podle čl. 65 odst. 2

    • o návrhu prezidenta republiky na zrušení usnesení PS a Senátu podle čl. 66

    • o opatřeních nezbytných k provedení rozhodnutí mezinárodního soudu, které je pro Českou republiku závazné, pokud je nelze provést jinak

    • o tom, zda rozhodnutí o rozpuštění politické strany nebo jiné rozhodnutí týkající se činnosti politické strany je ve shodě s ústavními nebo jinými zákony

    • spory o rozsah kompetencí státních orgánů a orgánů územní samosprávy, nepřísluší-li podle zákona jinému orgánu.

  • tato působnost nemůže být obyčejným zákonem rozšířena nebo zúžena, může k tomu dojít pouze formou ústavního zákona → výjimkou je možnost zúžení kompetence ÚS cestou obyčejného zákona na základě ústavního zmocnění dle čl. 87/3 Ú → obyčejný zákon tak mohl stanovit, že namísto ÚS rozhoduje NSS o zákonnosti podzákonných předpisů a kompetenčních sporech ve vymezených případech

  • 80.2 Složení ÚS

    • předpisy: Ústava ČR, zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu + přiměřeně OSŘ, TŘ…

    • plénum Ústavního soudu

      • pro základní jednání pléna je nutné kvórum – obecně nejméně 10 soudců, v případě vyslovení zániku funkce nejméně 12 soudců

      • při rozhodování se vyžaduje většina z přítomných soudců, ve zvláště závažných případech (např. ÚZ, ústavní žaloba proti prezidentovi…) nutná kvalifikovaná 3/5 většina ze všech soudců

      • rovnost všech členů kolegia → z toho plyne právo každého soudce podat návrh na rozhodnutí, v praxi návrh na rozhodnutí podává vždy soudce zpravodaj

      • každý je povinen o předloženém návrhu hlasovat, zákon o ÚS nepřipouští možnost zdržet se hlasování, při rovnosti hlasů rozhodne ta polovina, která se drží dosavadního právního názoru

      • ÚS ve své judikatuře zdůrazňuje vázanost petitem návrhu, nikoli však argumenty, které navrhovatel předkládá

      • odlišná stanoviska soudců → 2 typy:

        • konkurence = pokud soudce nesouhlasí s odůvodněním

        • disent = pokud soudce nesouhlasí s výrokem, v praxi převažuje

    Témata, do kterých materiál patří