Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ÚP otázky 117 stran

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (345.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

83.1 Řízení o právnosti právních předpisů před ÚS

  • při řízení před ÚS platí obecná pravidla (viz otázka č. 81)

  • protiústavní zákon chápeme jako zákon v rozporu s ústavním zákonem i mezinárodní smlouvou

  • lhůta na podání návrhu není stanovená

  • navrhovatelé zrušení zákona:

    • prezident republiky → nepodléhá kontrasignaci, návrh k ÚS pouze z důvodů přezkoumání ústavnosti

    • vláda → když mezinárodní soud shledá, že byl zásahem orgánu veřejné moci porušen závazek vyplývající z mezinárodní smlouvy a když takový zásah vyplývá z nějakého platného právního předpisu, nelze-li sjednat nápravu jinak (§ 118 ZUS)

    • 1/5 poslanců (41) nebo senátorů (17) → nemusí být zastoupeni advokátem

    • senát ÚS → ohledně zákona, jehož uplatněním nastala skutečnost, která je předmětem ústavní stížnosti, a který se tím pádem jeví jako protiústavní

    • plénum ÚS → ohledně zákona, jehož uplatněním nastala skutečnost, která je předmětem ústavní stížnosti, a který se tím pádem jeví jako protiústavní

    • obecný soud (čl. 95 Ú) → když při své rozhodovací činnosti došel k závěru, že zákon, který by měl být při řešení dané věci použit, je protiústavní, při pokračování v řízení je již vázán na výsledek projednání zákona ÚS

    • ten, který podal ústavní stížnost → návrh na zrušení spojuje stěžovatel se svou ústavní stížností a bude projednáván, i když se ústavní stížnost shledá neopodstatněnou (§ 74 ZUS)

  • navrhovatelé zrušení jiného právního předpisu:

    • vláda (ne jednotliví ministři, kromě ministra vnitra)

    • skupina nejméně 25 poslanců nebo 10 senátorů

    • senát ÚS v souvislosti s rozhodováním o ústavní stížnosti

    • plénum ÚS v souvislosti s rozhodováním o ústavní stížnosti

    • ten, kdo podal ústavní stížnost (stejné podmínky jako v případě zákona)

    • zastupitelstvo kraje na zrušení obecně závazných vyhlášek obcí

    • ministr vnitra na zrušení právního předpisu kraje a Prahy

    • Veřejný ochránce práv

  • návrh je nepřípustný když:

    • se týká věci, o které ÚS již rozhodl, když v téže věci už jedná a v dalších případech stanovených zákonem (§ 35 ZÚS)

    • zkoumaný právní předpis buď už pozbyl platnost (už není platný), nebo ještě nebyl vyhlášen (ještě není platný), nebo už/ještě není platný právní předpis, s kterým se zkoumaný právní předpis posuzuje (ústavní zákon, zákon nebo mezinárodní smlouva)

  • návrh na zrušení právního předpisu musí splňovat následující požadavky:

    • směřuje proti platnému právnímu předpisu, který je nutno zrušit

    • právní předpis navržený na zrušení musí porušovat platný právní předpis vyšší právní síly

    • navrhnout zrušení jde i u předpisu, který nebyl přijat ústavně předepsaným způsobem, nebo který byl přijat orgánem, který nebyl oprávněn takový zákon přijmout

Témata, do kterých materiál patří