ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
83.1 Řízení o právnosti právních předpisů před ÚS
při řízení před ÚS platí obecná pravidla (viz otázka č. 81)
protiústavní zákon chápeme jako zákon v rozporu s ústavním zákonem i mezinárodní smlouvou
lhůta na podání návrhu není stanovená
navrhovatelé zrušení zákona:
prezident republiky → nepodléhá kontrasignaci, návrh k ÚS pouze z důvodů přezkoumání ústavnosti
vláda → když mezinárodní soud shledá, že byl zásahem orgánu veřejné moci porušen závazek vyplývající z mezinárodní smlouvy a když takový zásah vyplývá z nějakého platného právního předpisu, nelze-li sjednat nápravu jinak (§ 118 ZUS)
1/5 poslanců (41) nebo senátorů (17) → nemusí být zastoupeni advokátem
senát ÚS → ohledně zákona, jehož uplatněním nastala skutečnost, která je předmětem ústavní stížnosti, a který se tím pádem jeví jako protiústavní
plénum ÚS → ohledně zákona, jehož uplatněním nastala skutečnost, která je předmětem ústavní stížnosti, a který se tím pádem jeví jako protiústavní
obecný soud (čl. 95 Ú) → když při své rozhodovací činnosti došel k závěru, že zákon, který by měl být při řešení dané věci použit, je protiústavní, při pokračování v řízení je již vázán na výsledek projednání zákona ÚS
ten, který podal ústavní stížnost → návrh na zrušení spojuje stěžovatel se svou ústavní stížností a bude projednáván, i když se ústavní stížnost shledá neopodstatněnou (§ 74 ZUS)
navrhovatelé zrušení jiného právního předpisu:
vláda (ne jednotliví ministři, kromě ministra vnitra)
skupina nejméně 25 poslanců nebo 10 senátorů
senát ÚS v souvislosti s rozhodováním o ústavní stížnosti
plénum ÚS v souvislosti s rozhodováním o ústavní stížnosti
ten, kdo podal ústavní stížnost (stejné podmínky jako v případě zákona)
zastupitelstvo kraje na zrušení obecně závazných vyhlášek obcí
ministr vnitra na zrušení právního předpisu kraje a Prahy
Veřejný ochránce práv
návrh je nepřípustný když:
se týká věci, o které ÚS již rozhodl, když v téže věci už jedná a v dalších případech stanovených zákonem (§ 35 ZÚS)
zkoumaný právní předpis buď už pozbyl platnost (už není platný), nebo ještě nebyl vyhlášen (ještě není platný), nebo už/ještě není platný právní předpis, s kterým se zkoumaný právní předpis posuzuje (ústavní zákon, zákon nebo mezinárodní smlouva)
návrh na zrušení právního předpisu musí splňovat následující požadavky:
směřuje proti platnému právnímu předpisu, který je nutno zrušit
právní předpis navržený na zrušení musí porušovat platný právní předpis vyšší právní síly
navrhnout zrušení jde i u předpisu, který nebyl přijat ústavně předepsaným způsobem, nebo který byl přijat orgánem, který nebyl oprávněn takový zákon přijmout