Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ÚP otázky 117 stran

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (345.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

85 Ústavní soud a Parlament. Typy vztahů. Řízení před Ústavním soudem ve věcech poslanců a senátorů.

85.1 Vztah ÚS a Parlamentu

  • ÚS kontroluje ústavnost zákonů a dalších individuálních právních aktů, jako třeba ověřování voleb, rozhodování v otázkách inkompatibility (kontrola činnosti Parlamentu)

  • ÚS preventivně přezkoumává mezinárodní smlouvy projednávané v Parlamentu

  • ÚS se může za určitých podmínek podílet na řešení sporů uvnitř Parlamentu

  • ÚS je vázán Ústavou → tu vytváří (stejně jako zákony) pouze Parlament (v případě, že ústavní zákon neodporuje materiálnímu jádru Ústavy, které také ÚS chrání)

  • Senát souhlasí se jmenováním soudců ÚS prezidentem

  • Senát souhlasí s trestním stíháním soudců ÚS

85.2 Řízení před ÚS ve věcech poslanců a senátorů

  • Ú ČR v čl. 87/1 předvídá dva zvláštní případy řízení, které se týkají jednak otázky, zda jim mandát platně vznikl, jednak otázky, zda jim mandát platně zanikl

  • řízení ve věci ověření volby poslance nebo senátora

    • nástrojem kontroly výsledku voleb je v tomto případě tzv. opravný prostředek, který směřuje podle povahy věci buď proti tomu, že došlo k ověření volby nebo naopak proti tomu, že k ověření nedošlo

    • navrhovatelé: poslanec, senátor, případně volební strana, za níž poslanec nebo senátor kandidoval, proti rozhodnutí, že nebyl platně zvolen; ten, jehož volební stížnosti podle volebního zákona bylo vyhověno, proti rozhodnutí příslušné komory Parlamentu nebo jejího orgánu o ověření platnosti volby poslance nebo senátora

    • opravný prostředek lze podat ve lhůtě deseti dnů ode dne, kdy bylo osobě oprávněné podat opravný prostředek oznámeno rozhodnutí; nemá však odkladný účinek, takže neověřením volby mandát zaniká

  • řízení v pochybnostech o ztrátě volitelnosti a o neslučitelnosti výkonu funkcí poslance nebo senátora podle čl. 25 Ú ČR

    • řízení v pochybnostech, zda poslanec nebo senátor mandát nepozbyl z důvodu, že nastala ztráta volitelnosti nebo neslučitelnosti s jinou funkcí

    • vymezení navrhovatelů: poslanec (senátor), o jehož mandát jde, je-li jeho mandát zpochybňován, nebo jestliže o něm bylo sněmovnou rozhodnuto; předseda PS (předseda Senátu), skupina nejméně 20 poslanců (10 senátorů)

    • mandát zaniká ztrátou volitelnosti, což značí okamžik, kdy nastala okolnost, která má za následek ztrátu volitelnosti

    • řízení je opět obligatorně ústní; jeho účastníky jsou kromě navrhovatele buď předseda sněmovny, nebo její člen podle toho, kdo podal návrh

    • podle toho, kdo návrh podal, ÚS v nálezu buď vysloví, že mandát poslance nebo senátora zanikl anebo vysloví, že tvrzené skutečnosti, které byly důvodem zániku mandátu, nebyly dány

    • úkolem ÚS je posoudit účinky ex tunc z hlediska toho, zda mandát zanikl či nikoliv

    • ÚS ve věci rozhoduje formou nálezu, kterým se ex post deklaratorně konstatuje, zda nastala právní skutečnost, se kterou čl. 25 Ú spojuje zánik mandátu poslance/senátora

Témata, do kterých materiál patří