ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
85 Ústavní soud a Parlament. Typy vztahů. Řízení před Ústavním soudem ve věcech poslanců a senátorů.
85.1 Vztah ÚS a Parlamentu
ÚS kontroluje ústavnost zákonů a dalších individuálních právních aktů, jako třeba ověřování voleb, rozhodování v otázkách inkompatibility (kontrola činnosti Parlamentu)
ÚS preventivně přezkoumává mezinárodní smlouvy projednávané v Parlamentu
ÚS se může za určitých podmínek podílet na řešení sporů uvnitř Parlamentu
ÚS je vázán Ústavou → tu vytváří (stejně jako zákony) pouze Parlament (v případě, že ústavní zákon neodporuje materiálnímu jádru Ústavy, které také ÚS chrání)
Senát souhlasí se jmenováním soudců ÚS prezidentem
Senát souhlasí s trestním stíháním soudců ÚS
85.2 Řízení před ÚS ve věcech poslanců a senátorů
Ú ČR v čl. 87/1 předvídá dva zvláštní případy řízení, které se týkají jednak otázky, zda jim mandát platně vznikl, jednak otázky, zda jim mandát platně zanikl
řízení ve věci ověření volby poslance nebo senátora
nástrojem kontroly výsledku voleb je v tomto případě tzv. opravný prostředek, který směřuje podle povahy věci buď proti tomu, že došlo k ověření volby nebo naopak proti tomu, že k ověření nedošlo
navrhovatelé: poslanec, senátor, případně volební strana, za níž poslanec nebo senátor kandidoval, proti rozhodnutí, že nebyl platně zvolen; ten, jehož volební stížnosti podle volebního zákona bylo vyhověno, proti rozhodnutí příslušné komory Parlamentu nebo jejího orgánu o ověření platnosti volby poslance nebo senátora
opravný prostředek lze podat ve lhůtě deseti dnů ode dne, kdy bylo osobě oprávněné podat opravný prostředek oznámeno rozhodnutí; nemá však odkladný účinek, takže neověřením volby mandát zaniká
řízení v pochybnostech o ztrátě volitelnosti a o neslučitelnosti výkonu funkcí poslance nebo senátora podle čl. 25 Ú ČR
řízení v pochybnostech, zda poslanec nebo senátor mandát nepozbyl z důvodu, že nastala ztráta volitelnosti nebo neslučitelnosti s jinou funkcí
vymezení navrhovatelů: poslanec (senátor), o jehož mandát jde, je-li jeho mandát zpochybňován, nebo jestliže o něm bylo sněmovnou rozhodnuto; předseda PS (předseda Senátu), skupina nejméně 20 poslanců (10 senátorů)
mandát zaniká ztrátou volitelnosti, což značí okamžik, kdy nastala okolnost, která má za následek ztrátu volitelnosti
řízení je opět obligatorně ústní; jeho účastníky jsou kromě navrhovatele buď předseda sněmovny, nebo její člen podle toho, kdo podal návrh
podle toho, kdo návrh podal, ÚS v nálezu buď vysloví, že mandát poslance nebo senátora zanikl anebo vysloví, že tvrzené skutečnosti, které byly důvodem zániku mandátu, nebyly dány
úkolem ÚS je posoudit účinky ex tunc z hlediska toho, zda mandát zanikl či nikoliv
ÚS ve věci rozhoduje formou nálezu, kterým se ex post deklaratorně konstatuje, zda nastala právní skutečnost, se kterou čl. 25 Ú spojuje zánik mandátu poslance/senátora