ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
lhůta není stanovená, jen když je spojen s ústavní stížností, musí se podat současně
postup řízení
uplatňuje se zásada oficiality → Ústavní soud povinen návrh projednat a rozhodnout o něm i bez dalších návrhů
během řízení mohou vzniknout důvody pro jeho zastavení (pozbytí platnosti předpisů)
nepočítá se s tím, že by navrhovatel vzal návrh zpět
ÚS hodnotí právnost podle materiálního hlediska (jestli není obsah předpisu nižší právní síly v rozporu s předpisem vyšší právní síly) i podle formálního hlediska (jestli při přijetí předpisu byl dodržen ústavně stanovený postup)
účastníci řízení = ten, kdo navrhl zrušení právního předpisu a ten kdo napadený zákon (jiný právní předpis) vydal (výjimka = obec: právní předpisy vydávají její orgány, ale vystupuje obec)
pokud je nalezen rozpor zkoumaného právního předpisu s právním předpisem vyšší (ústavní nebo zákonné) právní síly, předpis pozbývá platnosti dnem určeným ÚS, jinak dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů → zruší se ex nunc (když je zrušen zákon, který byl prováděn jinými předpisy, tyto předpisy se zruší také)
83.2 Kontrola ústavnosti
abstraktní kontrola
když jsou navrhovateli prezident, skupina poslanců nebo skupina senátorů
podmínkou řízení není existence konkrétního sporného případu
konkrétní (incidentní) kontrola
když je navrhovatel obecný soud
podmínkou řízení je existence konkrétního případu (jeho vyřešení je ovlivněné výsledkem projednání ústavnosti zákona ÚS)
akcesorická a dodatečná kontrola
když je navrhovatel senát ÚS, plénum ÚS nebo osoba, která podala návrh společně s ústavní stížností
akcesorická = o případu již bylo nějak rozhodnuto (rozhodnutí nezáviselo na přezkoumání ústavnosti), přezkoumání nastává až po tomto rozhodnutí)
83.3 Řízení o souladu mezinárodních smluv
§ 71a an. ZUS: kontrola je preventivní → zatímco se kontrola provádí u právního předpisu, který je platný, mezinárodní smlouva ještě platná není → kontrola se provádí před ratifikací smlouvy v čase, kdy není součástí platného práva
návrh může podat komora Parlamentu, skupina více jak 1/5 poslanců či 1/5 senátorů, prezident republiky
ÚS posuzuje soulad obsahu smlouvy a ústavního pořádku → když je nesoulad, vysloví ÚS nález, kde uvede, se kterým ustanovením ústavního pořádku je smlouva v rozporu → nález brání její ratifikaci, dokud nebude nesoulad odstraněn
83.4 Ústavnost ústavních předpisů
v Ústavě není výslovně uvedeno, že ÚS má pravomoc rozhodovat o ústavnosti ústavních předpisů (není zmínka o pravomoci zrušit ústavní zákony v čl. 87/1)
v ZUS je výslovně uvedeno pouze, že ÚS má pravomoc rozhodnout, zda byl právní předpis (tedy i ústavní zákon) schválen ústavně správným postupem (např. příslušnou kvalifikovanou většinou)
na druhou stranu ale zde existuje materie, která se může interpretovat jako ústavní jádro = množina ustanovení, která mají imperativ nezměnitelnosti (čl. 9/2 Ú) = podstatné náležitosti demokratického právního státu
jsou názory, že by ÚS měl vedle souladu právních předpisů vyšší a nižší právní síly s právními předpisy nejvyšší právní síly (ústavními zákony a mezinárodními smlouvami) zkoumat i soulad předpisů nejvyšší právní síly se zmíněným materiálním jádrem ústavy