Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ÚP otázky 117 stran

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (345.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • lhůta není stanovená, jen když je spojen s ústavní stížností, musí se podat současně

  • postup řízení

    • uplatňuje se zásada oficiality → Ústavní soud povinen návrh projednat a rozhodnout o něm i bez dalších návrhů

    • během řízení mohou vzniknout důvody pro jeho zastavení (pozbytí platnosti předpisů)

    • nepočítá se s tím, že by navrhovatel vzal návrh zpět

    • ÚS hodnotí právnost podle materiálního hlediska (jestli není obsah předpisu nižší právní síly v rozporu s předpisem vyšší právní síly) i podle formálního hlediska (jestli při přijetí předpisu byl dodržen ústavně stanovený postup)

  • účastníci řízení = ten, kdo navrhl zrušení právního předpisu a ten kdo napadený zákon (jiný právní předpis) vydal (výjimka = obec: právní předpisy vydávají její orgány, ale vystupuje obec)

  • pokud je nalezen rozpor zkoumaného právního předpisu s právním předpisem vyšší (ústavní nebo zákonné) právní síly, předpis pozbývá platnosti dnem určeným ÚS, jinak dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů → zruší se ex nunc (když je zrušen zákon, který byl prováděn jinými předpisy, tyto předpisy se zruší také)

  • 83.2 Kontrola ústavnosti

    • abstraktní kontrola

      • když jsou navrhovateli prezident, skupina poslanců nebo skupina senátorů

      • podmínkou řízení není existence konkrétního sporného případu

    • konkrétní (incidentní) kontrola

      • když je navrhovatel obecný soud

      • podmínkou řízení je existence konkrétního případu (jeho vyřešení je ovlivněné výsledkem projednání ústavnosti zákona ÚS)

    • akcesorická a dodatečná kontrola

      • když je navrhovatel senát ÚS, plénum ÚS nebo osoba, která podala návrh společně s ústavní stížností

      • akcesorická = o případu již bylo nějak rozhodnuto (rozhodnutí nezáviselo na přezkoumání ústavnosti), přezkoumání nastává až po tomto rozhodnutí)

    83.3 Řízení o souladu mezinárodních smluv

    • § 71a an. ZUS: kontrola je preventivní → zatímco se kontrola provádí u právního předpisu, který je platný, mezinárodní smlouva ještě platná není → kontrola se provádí před ratifikací smlouvy v čase, kdy není součástí platného práva

    • návrh může podat komora Parlamentu, skupina více jak 1/5 poslanců či 1/5 senátorů, prezident republiky

    • ÚS posuzuje soulad obsahu smlouvy a ústavního pořádku → když je nesoulad, vysloví ÚS nález, kde uvede, se kterým ustanovením ústavního pořádku je smlouva v rozporu → nález brání její ratifikaci, dokud nebude nesoulad odstraněn

    83.4 Ústavnost ústavních předpisů

    • v Ústavě není výslovně uvedeno, že ÚS má pravomoc rozhodovat o ústavnosti ústavních předpisů (není zmínka o pravomoci zrušit ústavní zákony v čl. 87/1)

    • v ZUS je výslovně uvedeno pouze, že ÚS má pravomoc rozhodnout, zda byl právní předpis (tedy i ústavní zákon) schválen ústavně správným postupem (např. příslušnou kvalifikovanou většinou)

    • na druhou stranu ale zde existuje materie, která se může interpretovat jako ústavní jádro = množina ustanovení, která mají imperativ nezměnitelnosti (čl. 9/2 Ú) = podstatné náležitosti demokratického právního státu

    • jsou názory, že by ÚS měl vedle souladu právních předpisů vyšší a nižší právní síly s právními předpisy nejvyšší právní síly (ústavními zákony a mezinárodními smlouvami) zkoumat i soulad předpisů nejvyšší právní síly se zmíněným materiálním jádrem ústavy

    Témata, do kterých materiál patří