ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
otázka rozdělení kompetence ÚS mezi plénum a senáty → každá věc může být předmětem plenárního jednání; některé lze rozhodnout výhradně v plénu (§ 11 ZUS)
kdy kompetence senátů přechází na plénum → ex lege pokud každý ze tří soudců senátu má na věc jiný právní názor, v důsledku rozhodnutí samotného pléna, pokud senát věc rozhodne, ale jeho rozhodnutí se zakládá na odlišném právním názoru, než jaký doposud zastával ÚS, obrátí se senát na plénum
plénum může rozhodovat i o dalších věcech, pokud si to vyhradí = atrahování působnosti (sdělení ÚS č. 242/2011 → kompetenční spory, rozhodování o stížnostech proti rozhodnutí NSS…)
senáty Ústavního soudu
ÚS má čtyři tříčlenné senáty, jejich agendu rozděluje plénum
od 1998 rozhodují senáty na úkor soudce zpravodaje podle § 43/2 ZÚS o:
odmítnutí, jde-li o návrh zjevně neopodstatněný – např. pokud se domáhám práva, které nemám ústavně zaručeno
jestliže shledá u návrhu na přezkum právního předpisu jakýkoliv důvod k odmítnutí
posuzuje-li podstatný přesah osobního zájmu v případě nepřípustné ústavní stížnosti podle § 75/2 ZÚS
senáty rozhodují ve věcech, které nejsou vyhrazeny plénu, mohou rozhodovat pouze v plném počtu
soudce zpravodaj
pověřen návrhem rozhodnutí, má za úkol připravit věc k projednání v plénu či senátu
má shromáždit listinné důkazy, výslechy svědků apod. ke zjištění skutkového stavu
zajistí, aby návrh rozhodnutí byl doručen účastníkům, příp. vedlejším účastníkům
může sám bez ústního jednání návrh odmítnout usnesením za těchto podmínek:
pokud neodstranil navrhovatel vady návrhu ve lhůtě k tomu určené
je-li návrh podán po lhůtě
jde-li o návrh podaný někým zjevně neoprávněným
návrh, k jehož projednání není ÚS příslušný
jde-li o návrh nepřípustný z důvodu obecných procesních překážek (res iudicata) či z důvodů specifických pro řízení před ÚS
odmítnutím návrhu je vyřízeno 90 % návrhů
80.3 Postavení soudců ÚS
jmenováni prezidentem se souhlasem Senátu na 10 let → jmenováním nabývá funkci, ujmout se jí ovšem může až složením slibu
podmínky: občanství ČR, vysokoškolské právnické vzdělání, min. 10 let praxe v oboru, bezúhonný, volitelnost do Senátu (čl. 84 Ú)
postup ustanovování do funkce:
prezident podává návrh a Senát jej konfirmuje
prezident jmenuje Senátem konfirmovaného kandidáta soudcem ÚS
jmenovaný soudce skládá slib a ujímá se funkce
předseda ÚS (2014: Pavel Rychetský) má funkce řídící, reprezentační, dozorovou a disciplinární + 2 místopředsedové (2014: Milada Tomková a Jaroslav Fenyk)
soudci ÚS je přiznána stejná imunita jako členům Parlamentu
rovnost, inkompatibilita, nezávislost, imunita, disciplinární odpovědnost, materiální zajištění, neodvolatelnost