ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
základní stavební kámen právního státu – možnost jedince dovolat se vůči státu a veřejné moci svých subjektivních veřejných práv → ústavní soudnictví
78.2 Nezměnitelné podstatné náležitosti
Ústava ČR není hodnotově neutrální, jsou v ní zakotvena nezměnitelná ustanovení → reakce na totalitní režim a odstranění demokratického zřízení, snaha předejít dalším takovým událostem
Ústavy s materiálním jádrem typické pro země, které zažily totalitu (SRN, Portugalsko, Rakousko)
podstatné náležitosti demokratického právního státu = materiální jádro Ústavy → nejsou zákonem ani ústavním zákonem jasně vymezené (lze vycházet z judikatury)
ČR → zakotveno v čl. 9/2 Ú: „Změna podstatných náležitostí demokratického právního státu je nepřípustná.“
případ Melčák → v pravomoci Ústavního soudu není rušit ústavní zákony, ovšem pokud jsou v rozporu s čl. 9/2 Ústavy, může je Ústavní soud zrušit (nález č. 318/2009 Sb.)
79 Ústavní soudnictví v ČR. Zvláštnosti ve srovnání s difúzním ústavním soudnictvím. Charakteristika ústavní a zákonné úpravy.
79.1 Ústavní soudnictví v ČR
vývoj za první republiky: zákonem z roku 1918 došlo k přenesení pravomoci Říšského soudu na Nejvyšší správní soud – tímto zákonem také vznikl, zabýval se stížnostmi na porušení Ú práv, ale sám nebyl oprávněn zkoumat ústavnost, NSS mohl napadnutelné rozhodnutí na rozdíl od ŘS zrušit, ústavní listina 121/1920 zakotvila jako novou instituci Ústavní soud jako orgán koncentrovaného a specializovaného soudnictví, vykonávající následnou abstraktní kontrolu ústavnosti norem, ÚS neměl zkoumat individuální stížnosti občanů, následovala ale doba nečinnosti a až v roce 1938 byl soud opět ustaven, působil jen rok, 1941 ÚS fakticky zanikl
lidově demokratický a socialistický stát: v Ústavě 9. května 1948 KSČ prosadila, aby ústavní soudnictví bylo zcela pominuto, pravomoc rozhodovat o protiústavnosti zákonů byla svěřena předsednictvu Národního shromáždění a v oslabenějších podobách existovala až do konce roku 1992 → pochybnost konstrukce, aby NS přezkoumávalo zákony, které samo přijalo, Ú soud byl v Ústavě 1960 ČSSR charakterizován jako soudní orgán ochrany ústavnosti, nebyl však nikdy vydán prováděcí zákon, jednalo se o úpravu platnou, ale nebyla funkční
vývoj po roce 1989: Ústavní zákon č. 91/1991 Sb., o ústavním soudu ČSFR → ÚS měl posuzovat soulad předpisů s MS o lidských právech a základních svobodách, mohl přezkoumávat i rozhodnutí obecných soudů, Ústava ČR přijatá v prosinci 1992 ústavně zakotvila existenci ÚS
79.2 Srovnání s difúzním ústavním soudnictvím
difúzní ústavní soudnictví (judicial review)
typické pro USA
rozhodovat o ústavnosti může každý soud (všeobecnost)
incidentální kontrola → o ústavnosti rozhoduje jen v rámci řešení konkrétního sporu
protiústavní zákony se nezruší, pouze se nepoužijí, a to ani příště (precedens)
spor musí být dozrálý → hrozba zásahu do práv musí být bezprostřední, zásah do práv musí ještě trvat (výjimka: již vykonaný trest nebo nepřipuštění k volbám)
věc musí být judikovatelná (= soudně řešitelná), nesmí jít o politický spor