ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
státní moc může do působnosti ÚSC sahat jen zákonem a na ochranu zákona způsobem, kterým to zákon stanoví (čl. 101/4 Ú) → proti neoprávněným zásahům může podat stížnost k NSS a pak ÚS
organizační pravidla činnosti zastupitelstva: volební období 4 roky, délka nemusí být dodržena, mandát zastupitelů končí pravidelně ukončením voleb do nového zastupitelstva, kromě toho další způsoby: zvolení nového zastupitelstva v případě nových voleb při snížení počtu členů o polovinu nebo pod 5 + rozpuštění zastupitelstva rozhodnutím MV, když se nesejde déle než 6 měsíců + zrušení platnosti voleb + další důvody (zánik obce)
zasedání: časový úsek, ve kterém zastupitelstvo uskutečňuje své pravomoci, na vůli zastupitelstva jak často, nejméně jednou za 3 měsíce, sankcí za nečinnost rozpuštění (déle než 6 měsíců)
zastupitelstvo má povinnost informovat přiměřeným způsobem o své činnosti (čl. 17/5 L)
usnášení se: potřeba souhlasu nadpoloviční většiny všech členů Z
77 Právní status člena zastupitelstva obce a zastupitelstva kraje.
vyplývá jednak z charakteru jeho mandátu, jednak z povahy zastupitelského sboru, jehož je členem, tuto otázku neřeší Ú ale zejména zákony o obcích a o krajích + příslušné volební zákony
právní status člena Z = souhrn práv a povinností, který vychází z obecného principu rovnosti všech členů Z, ta vyplývá z kolegiální povahy tohoto orgánu
práva a povinnosti lze rozdělit:
práva člena Z jako člena kolegiálního orgánu
každý člen má právo volit a být zvolen do každého voleného orgánu (starosta, hejtman…)
práva spojená s vystupováním člena v Z a dalších orgánech (úprava v jednacím řádu Z)
právo a povinnost účasti na jednání Z a orgánů, kterých je členem, právo předkládat návrhy Z na projednání (toto právo je odlišeno od práva vznášet dotazy, připomínky, podněty na radu, její členy, atd.)
další práva jsou upravena v jednacích řádech Z (právo vystoupit v rozpravě, apod.)
člen Z nemá výslovně zakotvené právo účasti na jednáních orgánů, do nichž nebyl zvolen
práva člena mimo Z
právo na informaci, tj. vznášet dotazy, připomínky a podněty na radu, její členy, předsedy výborů, statutární orgány dalších PO (jejichž zakladatel je ÚSC), na vedoucí příspěvkových organizací a organizačních složek, které ÚSC zřídil nebo založil
právo na informace související s výkonem funkce zaměstnanců obce (kraje) zařazených do obecního (krajského) úřadu, jakož i zaměstnanců PO, které ÚSC zřídil
právo na intervenci = člen Z doporučuje opatření k odstranění nedostatků
právo členů Z sdružovat se
není v zákonu o obcích upraveno, ale nevylučuje se → vyplývá to z volby členů Z (jsou volení z kandidátek politických stran a hnutí), kde je sdružování obvyklé a žádoucí