Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ÚP otázky 117 stran

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (345.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

70.3 Normotvorba jiných správních úřadů

  • podle čl. 79/3 Ú mohou ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy vydávat právní předpisy na základě a v mezích zákona, jsou-li k tomu zákonem zmocněny

  • předpisy vydané ministerstvy a jinými ústředními správními úřady = vyhlášky

  • předpisy orgánů územní samosprávy při výkonu státní moci = nařízení kraje a nařízení obce (obecně závazné vyhlášky při výkonu samostatné působnosti zastupitelstev)

  • na rozdíl od nařízení vlády (vydávány k provedení zákona) jsou tyto předpisy vydávány na základě zákona

  • požadavek na obsah zákonného zmocnění k vydání vyhlášky, které musí vymezit uvedení konkrétní věci, která má být vyhláškou upravena a rozsah, v jaké mají být určité věci upraveny

  • k vydání těchto podzákonných předpisů je nutné výslovné zákonné zmocnění s určením příslušného orgánu, který vyhlášku vydá → speciální zmocnění

70.4 Kontrola výkonné moci

  • vláda je odpovědná PS (čl. 68 Ú)

  • Parlament může vydat usnesení o neschopnosti prezidenta vykonávat funkci (čl. 66), žaloba Senátu pro velezradu

  • ÚS může zrušit akt orgánu moci výkonné (a to jak NPA, tak i IPA), moc výkonná nemá vůči ÚS žádné pravomoci, pouze prezident jmenuje soudce ÚS, jeho předsedu a místopředsedy, příp. orgány moci výkonné jako účastníci před ÚS

  • VOP → jeho působnost (kontrola dodržení práv) se vztahuje na ministerstva a jiné správní úřady s působností pro celé území státu, nikoli na vládu, Parlament či prezidenta (§1 zákona o VOP)

71 Státní zastupitelství jako součást výkonné moci. Právní status.

  • upraveno v čl. 80 Ú a v zákoně č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, vznik 1. 1. 1994

  • název „státní zastupitelství” nahrazuje „prokuraturu”

  • sídlo souvisí s organizací (§ 7 ZSZ) → sídla a obvody státních zastupitelství se shodují se sídly a obvody soudů, ministerstvo spravedlnosti může učinit výjimky v sídlech a zřizovat pobočky

  • místo v soustavě státních orgánů: není samostatný resort → pro státní zastupitelství je ústředním orgánem ministerstvo spravedlnosti, ministr spravedlnosti je služebně nadřízen nejvyššímu státnímu zástupci a vykonává dozor nad Nejvyšším státním zastupitelstvím

  • SZ zřízeno na úrovni Ústavy (čl. 80) → může být zrušeno jen ústavním zákonem, to platí i o změně jeho základní působnosti (tou je zastupování veřejné žaloby v trestním řízení) + §1 ZSZ → SZ jako soustava úřadů státu a decentralizovaná soustava zastupitelství u jednotlivých soudů

  • ustanovování státních zástupců → jmenuje ministr spravedlnosti na návrh Nejvyššího státního zástupce, pracovní poměr státního zástupce vzniká složením slibu → Nejvyšší, vrchní, krajský, okresní, obvodní, městský státní zástupce jako vedoucí každého státního zastupitelství

  • Nejvyššího státního zástupce jmenuje vláda na návrh ministra spravedlnosti

  • odvolání: vláda může na návrh ministra spravedlnosti Nejvyššího státního zástupce z funkce odvolat; vrchního, krajského a okresního státního zástupce může odvolat ministr spravedlnosti, pokud závažným způsobem poruší povinnosti vyplývající z výkonu funkce vedoucího st. zástupce

  • SZ je monokraticky organizovaný orgán, jeho jménem jedná státní zástupce

  • nároky na výkon funkce: občanství ČR, způsobilost k PÚ, bezúhonnost, dovršení 25 let, VŠ právnické vzdělání, úspěšné složení závěrečné zkoušky, souhlas s ustavením do funkce

  • neslučitelný s funkcí státního zástupce je výkon funkce senátora, poslance, člena orgánu územní samosprávy, soudce, funkce ve veřejné správě, výkon jakékoli výdělečné činnosti

  • struktura SZ: prokuratura centralizovaná, SZ decentralizované

  • soustava (§ 6/1 ZSZ) → Nejvyšší, vrchní, krajská a okresní SZ; Praha a Brno - městské SZ

  • pravomoc a působnost: SZ zastupuje veřejnou žalobu v trestním řízení (platí zde princip legality = povinnost podat obžalobu z důvodů uvedených v TŘ), působí v přípravném trestním řízení a vykonává dozor nad výkonem trestu; pokud stanoví zákon i další úkoly (např. podání žaloby v případě určování otcovství)

  • SZ hájí zájmy státu (ne zájmy soukromých osob)

  • příslušnost dána soudem, u něhož SZ působí, spory o příslušnost rozhoduje vyšší SZ

  • organizační pravidla činnosti:

    • zvláštní časová pravidla pro státní zástupce: jmenováni na dobu neomezenou, pracovní poměr založen jmenováním, vzniká složením slibu a zaniká z důvodů odsouzení pro úmyslný trestní čin, zbavení způsobilosti k PÚ, pozbytí občanství, propuštění v kárném řízení, vzdání se funkce, dohodou, k 31. 12. roku, kdy dosáhne 70 let

    • princip zákonnosti = státní zástupci se musí řídit příkazy vedoucího státního zástupce, s výjimkou příkazu, který je v rozporu se zákonem; nejvyšší státní zástupce vydává pouze pokyn obecné povahy k usměrnění činnosti SZ

Témata, do kterých materiál patří