ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
postavení státního zástupce a odpovědnost za výkon svěřené funkce
základní povinnost postupovat odpovědně, respektovat a chránit lidskou důstojnost a lidská práva a svobody, nesmí existovat pochybnost o objektivitě při chránění zájmů státu
státní zástupce nemá imunitu, plat je upraven zákonem č. 201/1997 Sb., o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců
za kárné provinění je státní zástupce odpovědný
72 Pojem, ústavní základy a zákonná úprava otázek územní samosprávy. Princip samosprávy v ústavním právu. Obce a vyšší územní samosprávné celky v ústavním právu. Ústavní základy jiných forem samosprávy (než územní).
72.1 Pojem a ústavní základy samosprávy
dva přístupy k samosprávě:
státoprávní pojetí samosprávy: samospráva jako decentralizovaná státní správa (působí na místě státních orgánů na základě zákona, nemůže být řízena státními orgány, rozhodující je zde role státu, samospráva jako boj proti centralizovanému státnímu rozhodování)
politické pojetí samosprávy: samospráva jako pospolitost občanů s právem rozhodovat přímo nebo skrze zvolené zástupce
vlastní ústavní úprava územní samosprávy (Hlava sedmá Ú)
3 východiska ústavní úpravy územní samosprávy:
územní samospráva jako právo jedince → spjato s právem na účast ve správě veřejných záležitostí (čl. 21/1 LZPS, Ústava – právo územního „společenství občanů”
územní samospráva jako právo územního samosprávného celku → územní samospráva jako pospolitost (viz preambule Ústavy) a institucionální záruka existence samosprávy, Ústava chápe územní samosprávu jako ústavně zaručené právo ÚSC rozhodovat ve svém i veřejném zájmu samostatně v rámci autonomních prostorů vymezených ústavním pořádkem a zákony o záležitostech svých a svých občanů v rámci vymezeného prostoru a nést za to veřejnoprávní odpovědnost
obsah ústavního práva na územní samosprávu
dva aspekty fungování samosprávy
aspekt samosprávné působnosti (obec rozhoduje dle svého uvážení, stát – dozor nad zákonností)
aspekt přenesené působnosti (výkon státní správy na území obce skrze orgány obce, stát – přímý nadřízený)
území samosprávného celku (čl. 99 Ú) → ČR se člení na obce jako základní ÚSC a kraje jako VÚSC, nikoli územně politicky
samospráva je vykonávána zastupitelstvem (čl. 101/1-2 Ú), obecní radou a formou referenda
ve své sedmé hlavě ústava zakotvuje obsah územní samosprávy a jeho jednotlivé složky:
existence samosprávy jako formy veřejné moci – právo samostatně spravovat záležitosti územního společenství občanů a vykonávat na daném území veřejnou moc
hospodaření podle vlastního majetku a rozpočtu, buď je obec jako právnická osoba anebo veřejnoprávní korporace
oprávnění zastupitelstva vydávat obecně závazné vyhlášky – v mezích své působnosti a které zavazují všechny subjekty na daném území