Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ÚP otázky 117 stran

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (345.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • postavení státního zástupce a odpovědnost za výkon svěřené funkce

    • základní povinnost postupovat odpovědně, respektovat a chránit lidskou důstojnost a lidská práva a svobody, nesmí existovat pochybnost o objektivitě při chránění zájmů státu

    • státní zástupce nemá imunitu, plat je upraven zákonem č. 201/1997 Sb., o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců

    • za kárné provinění je státní zástupce odpovědný

  • 72 Pojem, ústavní základy a zákonná úprava otázek územní samosprávy. Princip samosprávy v ústavním právu. Obce a vyšší územní samosprávné celky v ústavním právu. Ústavní základy jiných forem samosprávy (než územní).

    72.1 Pojem a ústavní základy samosprávy

    • dva přístupy k samosprávě:

      • státoprávní pojetí samosprávy: samospráva jako decentralizovaná státní správa (působí na místě státních orgánů na základě zákona, nemůže být řízena státními orgány, rozhodující je zde role státu, samospráva jako boj proti centralizovanému státnímu rozhodování)

      • politické pojetí samosprávy: samospráva jako pospolitost občanů s právem rozhodovat přímo nebo skrze zvolené zástupce

    • vlastní ústavní úprava územní samosprávy (Hlava sedmá Ú)

    • 3 východiska ústavní úpravy územní samosprávy:

      • územní samospráva jako právo jedince → spjato s právem na účast ve správě veřejných záležitostí (čl. 21/1 LZPS, Ústava – právo územního „společenství občanů”

      • územní samospráva jako právo územního samosprávného celku → územní samospráva jako pospolitost (viz preambule Ústavy) a institucionální záruka existence samosprávy, Ústava chápe územní samosprávu jako ústavně zaručené právo ÚSC rozhodovat ve svém i veřejném zájmu samostatně v rámci autonomních prostorů vymezených ústavním pořádkem a zákony o záležitostech svých a svých občanů v rámci vymezeného prostoru a nést za to veřejnoprávní odpovědnost

      • obsah ústavního práva na územní samosprávu

    • dva aspekty fungování samosprávy

    • aspekt samosprávné působnosti (obec rozhoduje dle svého uvážení, stát – dozor nad zákonností)

    • aspekt přenesené působnosti (výkon státní správy na území obce skrze orgány obce, stát – přímý nadřízený)

    • území samosprávného celku (čl. 99 Ú) → ČR se člení na obce jako základní ÚSC a kraje jako VÚSC, nikoli územně politicky

    • samospráva je vykonávána zastupitelstvem (čl. 101/1-2 Ú), obecní radou a formou referenda

    • ve své sedmé hlavě ústava zakotvuje obsah územní samosprávy a jeho jednotlivé složky:

      • existence samosprávy jako formy veřejné moci – právo samostatně spravovat záležitosti územního společenství občanů a vykonávat na daném území veřejnou moc

      • hospodaření podle vlastního majetku a rozpočtu, buď je obec jako právnická osoba anebo veřejnoprávní korporace

      • oprávnění zastupitelstva vydávat obecně závazné vyhlášky – v mezích své působnosti a které zavazují všechny subjekty na daném území

    Témata, do kterých materiál patří