ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
76 Zastupitelstvo jako forma výkonu územní samosprávy na úrovni obce a kraje.
zastupitelstvo základním orgánem veřejné moci ÚSC (čl. 101/1-2 Ú), jeho právní status je v hlavě sedmé, především pak v zákoně o obcích č 128/2000 Sb. a v zákoně o krajích č. 129/2000 Sb.
název „obecní zastupitelstvo“ u nás tradiční, obnoveno 1990, v městech městské zastupitelstvo, ve statutárních městech zastupitelstvo města, dále obvodní nebo místní zastupitelstvo v městském obvodu nebo městské části statutárního města nebo Prahy + zastupitelstvo kraje
sídlo → sídlem OZ je místo, ze kterého působí, pro každý kraj je přímo určeno jeho sídlo
způsob zřízení a ustavení zastupitelstva: jako orgán územní samosprávy zřízeno přímo Ú, způsob ustavení předepsán rovněž v Ú v podobě obecných, rovných, přímých voleb s tajným hlasováním na 4 roky (čl. 102 Ú)
složení zastupitelstva a nároky na výkon funkce: složeno z členů, jejichž počet pro každé následující volby stanoví stávající zastupitelstvo, počet členů zastupitelstva kraje stanoví zákon → počet rámcově určuje zákon o obcích tak, že stanoví rozpětí (minimum je 5, maximum 55, v případě Prahy 55 – 77 členů; v případě zastupitelstva kraje je počet pevný a je stanoven přímo zákonem dle počtu obyvatel kraje (45 členů do 600000, 55 do 900000, 65 nad 900000)
členem zastupitelstva může být ten, kdo splňuje podmínky aktivního volebního práva do zastupitelstva (SO, má v obci nebo kraji trvalý pobyt, nejpozději druhý den hlasování dosáhl 18 let a nenastala u něj překážka ve výkonu volebního práva – nebyl zbaven způsobilosti k PU, není ve výkonu trestu odnětí svobody)
vnitřní organizace zastupitelstva: jednokomorová, jejich vnitřními orgány jsou starosta a místostarostové, popř. hejtman a jeho náměstkové, ověřovatelé zápisu, iniciativními a kontrolními orgány jsou výbory, zastupitelstvo může zřídit komise
pravomoc a působnost zastupitelstva → z čl. 101/1Ú plyne, že zastupitelstvo je chápáno jako orgán, který uskutečňuje především samostatnou působnost ÚSC
nařizovací působnost: ve formě obecně závazných vyhlášek (čl. 104/3): je možno vydat je pouze v mezích samostatné působnosti zastupitelstva, k vydání vyhlášky není třeba zmocnění; v oblasti přenesené působnosti nařízení – může je vydávat pouze rada, zastupitelstvo jen tam, kde není rada zřízena, nařizovací působnost obcí je pod dozorem krajských úřadů, v případě krajů pod dozorem ministerstev a jiných správních úřadů
působnost organizační a kreační: oprávnění volit z řad svých členů starostu, místostarosty (primátor a náměstky ve statutárních městech), popř. hejtmana a jeho náměstky a další členy rady a odvolávat je z funkce, stanovit počet členů rady, zřizovat a zrušovat obecní policii, příspěvkové organizace a organizační složky obce…
působnost v základních otázkách rozvoje územního obvodu: rozhoduje v základních otázkách samostatné působnosti USC (koordinace rozvoje územního obvodu, schvalování územního plánu, stanovení rozsahu základní dopravní obslužnosti, rozhodování o členství obce ve svazku obcí a o vystoupení z tohoto svazku,…)
zastupitelstvo kraje má právo zákonodárné iniciativy (čl. 41/2 Ú)
kontrolní působnost: kontroluje obecní radu (rozhoduje o složení rady), schvaluje rozpočet a závěrečný účet
vnitřní působnost: rozhoduje o svých vnitřních poměrech (zřizování orgánů, počet členů)