ÚP otázky 117 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
stádium opětovného projednání návrhu PS: zamítnutý návrh s pozměňovacími návrhy Senát vrátí PS, která o něm znovu hlasuje; musí získat většinu všech poslanců; nejdříve se hlasuje o návrhu s pozměňovacími návrhy ve znění, jaké bylo schváleno Senátem → zde stačí většina přítomných poslanců; jinak se hlasuje znovu o původním znění zákona, jak byl postoupen Senátu
stádium podpisu schváleného zákona: podepisují předseda PS, prezident, předseda vlády; prezident má právo suspenzivního veta → odkládací, má na to 15 dnů od předložení zákona k podpisu, nelze jej použít v případě ústavního zákona → PS může situaci, kdy prezident republiky schválený zákon vrátil s připomínkami, překonat novým hlasováním, ve kterém návrh schváleného zákona znovu potvrdí nadpoloviční většinou všech poslanců
stádium vyhlášení schváleného zákona → k platnosti je třeba, aby byl vyhlášen způsobem, který stanoví zákon (Sbírka zákonů)
64.2 Zvláštní typy zákonodárného procesu
zákonná opatření:
hypotézou pro přijímání zákonných opatření je podle čl. 33 odst. 1 Ú rozpuštění PS, neodkladnost záležitostí a nutnost zákonné formy
podepisuje je předseda Senátu za orgán, který má pravomoc je vydat, dále je podepisuje předseda vlády za orgán, který jediný může přijetí zákonného opatření navrhnout, jako další je podepisuje prezident republiky, v tomto případě svůj podpis nemůže odepřít
potřeba ratihabice = dodatečné schválení nově zvolenou PS na první schůzi (čl. 33/5 Ú)
zákonodárný proces ve stavu legislativní nouze → legislativní nouze je takový stav, kdy jsou ohrožena zásadním způsobem lidská práva a svobody občanů nebo bezpečnost státu nebo kdy státu hrozí značné hospodářské škody → návrh na vyhlášení takového stavu může podat pouze vláda a vyhlašuje jej předseda PS s určením, na jakou dobu trvá → nekoná se 1. čtení a návrh výboru přikáže přímo předseda sněmovny, ve 2. čtení se nemusí konat obecná rozprava, 3. čtení může navazovat, Senát se musí vyjádřit do 24 hodin od jeho postoupení PS, pokud se nevyjádří, platí, že návrh zákona byl přijat, prezident nemá právo vracet návrh zákona
institut zkráceného jednání → použití tohoto typu procedury je vyloučeno u ústavních zákonů, jedná se o schvalování zákonů po dobu ohrožení nebo válečného stavu (nikoli pro nouzový stav), je povinností PS usnést se o návrhu do 72 hodin od jeho podání a Senát tak musí učinit do 24 hodin od jeho postoupení PS
projednání návrhu zákona v jednom čtení → navrhovatel zákona může navrhnout jeho projednání v jednom čtení, důvody musí být uvedeny v důvodové zprávě, nelze takto rozhodnout u ústavního zákona, zákona o státním rozpočtu a mezinárodní smlouvy podle čl. 10, podmínkou takového postupu je, že nebude vetován nejméně 2 poslaneckými kluby nebo 50 poslanci