Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
mezi ČR a SR v obou republikách
- pravidlo zachování demokracie, pravidlo zákazu zneužití výkladu
- pravidlo plurality – čl. 22 Listiny
- princip rovnosti – čl. 1 a čl. 3 Listiny
- zákaz legální interpretace retroaktivním způsobem v ukončených případech
Přístupy k výkladu v Ústavy a Listiny
c.
(myslím, že se teď hovoří o metodách výkladu, ale to jsme brali v teorce, tak to jenom
vyjmenovávám)
- dosud chybí specializovaný rozbor metod výkladu Ústavy a Listiny
- má se vykládat subjektivně nebo objektivně? Má se držet textu nebo jít za něj? Co
vlastně rozumět textem Ústavy? Vždyť to není jen těch 114 článků
Druhy výkladu z hlediska subjektu
- doktrinální
- autoritativní (spojený s aplikací)
- legální
- autentický
- oficiální (výklad aplikujícího orgánu)
- od NSS, ÚS, mezinárodního soudu
- po služební linii (není právně závazný)
Metody výkladu
- jazyková
- systematická
- teleologická
- historická
- komparativní (srovnávací)
- + logické argumenty (a fortiori, e contrario, e silentio, intrinsecum, per eliminationem, ad
absurdum, a simile,…)
- výklad doslovný, rozšiřující, zužující, opravný
9. Ústava ČR jako základní zákon. Typologie a generace ústav. Demonstrace na
Ústavě ČR.
Ústava jako základní zákon
a.
- legitimuje k výkonu státní moci – vymezuje nositele moci jako lid (ne třídu, vrstva, skupina,
ale lid jako celek), stanoví pravidla, jak se k moci dostat
- reprezentuje – zakotvuje řád, jež orgány zajišťují jak dovnitř, tak navenek
- integruje – vymezuje principy a pravidla, na jejichž základě český stát a společnost fungují;