Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
ÚS zde neřešil platnost mezitím vydaných aktů místopředsedy
•
neminem laedere – avšak neminem laedit, qui iure suo utitur – čl. 3/3, u
vlastnictví omezené čl. 11/3 Vlastnictví zavazuje
•
judikatura
•
politika
•
směry a cíle, které má sledovat veřejná moc. Typické pro slaďování postupu více
subjektů (např. politiky EU). U nás zejména formování politik je jednou z funkcí
ústředních správních úřadů (resortů) – viz – kompetenční zákon č. 2/1969 Sb.
•
Tento pojem je však třeba rozlišovat od obecného pojmu politika.
•
V případě schválených politik se jedná o politiku státu a resortů, nikoli programové
cíle a cesty jejich dosažení v případě politických stran
•
Ústavní právo stanovení pro aktivity politiků několik směrnic – tím je omezuje a
usměrňuje v jejich činnosti, nesmí je však svazovat jako to činí v případě státní moci v
čl. 2 odst. 2 LPS a čl. 2/3 Ústavy – viz dále
•
Příklady: dopravní politika (Bárta) – možnosti – voda, vzduch, země (železnice –
koridory, dálnice – zpoplatnění)
•
bezpečnostní politika – řada problémů – StB, SNB, Varšavská smlouva, NATO, Policie,
bezpečnostní služby
•
právní předpisy
8. Interpretace a aplikace norem ústavního práva. Směrnice pro výklad práva v
ústavním právu. Přístupy k výkladu Ústavy ČR a Listiny.
Interpretace a aplikace v ústavním právu ČR
a.
- výklad se může měnit (záleží na době, místě, adresátu,…), ale nemůže být libovolný
- vykládá se stejně jako u „obyčejných“ zákonů, ale jsou zvláštní rysy:
- jednota ústavního řádu – je dána vyšší právní silou
- princip ústavně konformního výkladu – musí se sladit s tím, co vyplývá z ústavy
- princip respektování souvislostí ústavy a mezinárodních závazků státu
- princip sladění výkladu ústavy s ústavami rodiny demokratických států (5. metoda