Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
subjektů
- smlouvy, především ty, které splňují podmínky čl. 10 ústavy
- soudní rozhodnutí – mají zásadní význam, ale nejsou pramenem (pouze t rozhodnutí, jež ruší
neústavní právní předpisy)
- obyčeje nejsou pramenem ústavního práva
- observance – zvyklosti vytvářené v rámci korporací (př. zasedací pořádek v PS –
pravice a levice), také nejsou pramenem práva
- parlamentní zvyklosti – obtížně se vytvářejí, ale také nejsou pramenem
- ve Velké Británii jsou i obyčejem pramenem parlamentního práva
- mezi prameny se nepočítá ani literatura, historické dokumenty nebo rozum, i když
komentářová a učebnicová literatura má dost velký vliv na praxi
ústavní zákony
b.
•
měnící a doplňující text ústavy, přičemž jsou považovány za její součást. Takovými by byly
např. ústavní zákony zaměřené na zrušení Senátu, pokud by je Poslanecká sněmovna
schválila,
•
měnící a doplňující text ústavy a zůstávající samostatnými mimo něj. možno počítat např. se
samostatnou ústavní úpravou problematiky nouzových stavů,
•
dočasného charakteru. Řeší otázky, které nejsou trvalou součástí mechanismu fungování
státní moci, nýbrž jsou jen dočasné. Jako příklad možno uvést ústavní zákon ČNR č. 29/1993
Sb., o některých dalších opatřeních souvisejících se zánikem ČSFR, který upravil převedení
např. soudců vojenských soudů federace do soudů České republiky,
•
jednorázového použití, stanovící odchylku od textu ústavy, aniž jej trvale mění. Typickým
příkladem takových ústavních zákonů jsou ty, jejichž pomocí se zkracuje volební období,
•
mající vyjádřit význam nějaké individuálně určené záležitosti, aniž se dotýkají textu ústavy.
Týká se to zejména změny hranic (čl. 11 odst. 2), vytváření a rušení vyšších samosprávných
celků (čl. 99 odst. 3), v minulosti výčet federálních ministerstev (zák. č. 2/1969 Sb., jenže se
silou ústavního zákona)