Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
organizace státu a kontrola státní moci, vztah jednotlivce ke státu, zprostředkující činitelé
(strany, hnutí, spolky, odbory, církve)
- kontroluje výkon moci ve státě a společnosti – nástroje kontroly ve společnosti, ať už jde o
moc politickou (čl. 5 a 6 Ústavy, čl. 17 – 23 Listiny) či hospodářskou (čl. 7, 97, 98 Ústavy, čl.
11, 26-29 listiny)
- zajišťuje stabilizaci, nadřazenost a relativní neměnnost určitého řádu, pravidel, organizace
a vztahů ve státě a společnosti
typologie
b.
- Společenské vztahy, chování subjektů v nich, týkají se státní moci, její organizace, vztahu k
okolí a hodnotové orientace. Z tohoto hlediska rozlišujeme:
- ústava ve faktickém (cokoli, co určuje povahu, organizaci, fungování státní moci - koalič.
smlouva, poměr sil v PS podle okolností – konstruktivní poslanci, TV NOVA, Volkswagen,
Škoda) a právním smyslu (právní normy jako úst. zák., Listina, zákony, smlouvy, nálezy,
desuetudo)
- Ústavy ve formálním (u nás úst. zákony, úst. pořádek; rozlišení UZ od obyčejných),
materiálním (všechna právní pravidla, které upravují ústavní záležitosti, i tr. řád, st.
občanství, rozpočtová pravidla, není vždy totéž co zástupné úst. právo) a ideálním smyslu
(splnění náležitostí dělba, lid. práva, reprez. demokracie; "společnost, ve které není zajištěna
záruka práv ani vytýčena dělba moci, nemá vůbec ústavu"
1)
- ústava rigidní a flexibilní - naše je rigidní, viz spor 39/4, nová interpretace Senátem!
- ústava psaná
•
monolegální – 1 dokument
•
Ústava + ústavní zákony – ČR, Rak, It, Rusko, Dánsko, Šp
•
několik ústavních zákonů, ale žádná "Ustava" – Fr v roce 1875, prosincová ústava
Rakouska (1867)