Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
PS může situaci, kdy prezident schválený zákon vrátil s připomínkami, překonat novým 
hlasováním, ve kterém návrh (pozměňovací návrhy nejsou přípustné) schváleného zákona 
znovu potvrdit nadpoloviční většinou všech poslanců 
-
prezident nemá právo vrátit zpět schválený ústavní zákon a musí ho podepsat – svým 
podpisem stvrzuje, že byl přijat stanoveným způsobem (výjimkou je odmítnutí podpisu pouze 
při nedodržení stanovené procedury) 
zákonná opatření:
• podepisuje je předseda Senátu za orgán, který má pravomoc je vydat
-
dále je podepisuje předseda vlády za orgán, který jediný může přijetí zákonného opatření 
navrhnout  
-
jako další je podepisuje prezident republiky, který v tomto případě svůj podpis nemůže 
odepřít 
-
hypotézou pro přijímání zákonných opatření je podle čl. 33 odst. 1 rozpuštění PS, 
neodkladnost záležitostí a nutnost zákonné formy 
-
Ústava také stanovuje základní podmínky projednání zákonných opatření, mezi které patří:
• vyloučení určitých věcí z dispozice Senátu (čl. 33 odst. 2)
• výlučného navrhovatele – vládu
• vyloučení veta prezidenta republiky
• potřebu ratihabice (dodatečného schválení) nově zvolenou ÚS na její
první schůzi
-
kontrolu zákonného opatření prování PS po svém ustavení formou ratihabice (čl. 33 odst. 5 
Ústavy ČR)  
Stadium vyhlášení schváleného zákona
-
zákon se vyhlašuje ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv
-
dříve zákony vyhlašovalo předsednictvo ČNR, nyní platný JŘPS tuto otázku výslovně neřeší
Zvláštní typy zákonodárného procesu
b.
Zákonodárný proces ve stavu legislativní nouze a při provádění rozhodnutí Rady bezpečnosti
