Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• plénum Nejvyššího soudu
• kontrolní orgány, které mohou podávat příslušným státním orgánům podněty, zjistí-li
v souvislosti s výkonem kontroly potřebu změnit, popřípadě zrušit platné právní
předpisy – jedná se o podnět u sněmoven Parlamentu
• nepřímo má takové oprávnění senátor, neboť právo zákonodárné iniciativy má pouze
Senát jako celek
• nově i Veřejný ochránce práv, který je oprávněn doporučit vydání, změnu nebo
zrušení právního nebo vnitřního předpisu tomu úřadu, jehož působnosti se to týká -
jde-li o nařízení nebo usnesení vlády či zákon, tak toto doporučení je směřováno
k vládě
-
v rámci aktů zákonodárné iniciativy je možno odlišit tzv. vládní návrhy zákonů a návrhy
iniciativní, které pochází od poslanců – režim těchto návrhů bývá odlišný a základní odlišnost
souvisí s tím, že vláda jako vrcholný orgán výkonné moci odpovídá za provádění zákonů,
proto je zaručeno její právo vyjádřit se ke všem návrhům zákonů, pokud je pochopitelně
nepředložila sama (čl. 44 odst. 1 Ústavy ČR)
-
návrhy zákonů se podávají PS
-
Senátu se jako prvnímu podávají pouze návrhy na vydání zákonného opatření
-
návrh o státním rozpočtu může předložit pouze vláda
Stadium projednání návrhu zákona a hlasování o něm
-
součástí tohoto stadia jsou 3 čtení doplněná o stadium projednání návrhu zákona Senátem
-
předsedovi PS se předkládá paragrafované znění zákona (tradičně osnova zákona) spolu
s důvodovou zprávou, která:
• odůvodňuje princip nové právní úpravy
• obsahuje zhodnocení dosud platného právního stavu a zdůvodnění nezbytnosti nové