Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
předpokladem zákonodárného procesu ve stavu legislativní nouze jsou mimořádné okolnosti,
kdy jsou zásadním způsobem ohrožena základní práva a svobody občanů nebo bezpečnost
státu nebo kdy státu hrozí značné hospodářské škody
-
návrh na vyhlášení takového stavu může podat pouze vláda a vyhlašuje jej předseda PS
s určením, na jakou dobu trvá
-
smysl stavu legislativní nouze je dosáhnout urychleného projednání návrhu zákona a k tomu
slouží institut zkráceného jednání, což značí:
• nekoná se první čtení a návrh určitému výboru přikáže přímo předseda sněmovny
• výbor na projednání nemá obecnou lhůtu 60 dnů, nýbrž určitý nepřekročitelný
termín
• v druhém čtení se nemusí konat obecná rozprava a v podrobné rozpravě je omezena
řečnická lhůta
• třetí čtení může následovat bezprostředně po druhém čtení
-
PS má posuzovat, zda legislativní stav nouze trvá – v opačném případě je zruší § 99 odst. 4
JŘPS)
-
Obdobná pravidla jako pro zákonodárný proces ve stavu legislativní nouze platí pro realizaci
rozhodnutí Rady bezpečnosti OSN o akcích k zajištění mezinárodního míru a bezpečnosti –
zde nemůže PS posoudit, zda takový stav trvá (je dán totiž objektivní skutečností, kterou je
přijaté rozhodnutí Rady bezpečnosti) a navíc zde platí zkrácená procedura nejen pro PS, ale i
pro Senát (§ 118 JŘS)
Zkrácené projednání návrhu zákona
-
použití tohoto typu procedury je vyloučeno u ústavních zákonů
-
jedná se o schvalování zákonů po dobu ohrožení nebo válečného stavu (nikoli pro nouzový
stav)
-
v situaci stavu ohrožení státu nebo válečného stavu může vláda požadovat projednání svého
návrhu ve zkráceném jednání - pokud této možnosti využije, je povinností PS usnést se o
návrhu do 72 hodin od jeho podání a Senát tak musí učinit do 24 hodin od jeho postoupení
PS (jestliže se Senát v této lhůtě nevyjádří, platí, že je návrh zákona přijat)