Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
způsob zkráceného projednání upravuje JŘS v §119
-
po dobu válečného stavu nebo stavu ohrožení státu prezident nemá právo vracet zákon
přijatý ve zkráceném jednání
Projednání návrhu zákona v jednom čtení
-
navrhovatel může současně s návrhem zákona navrhnout projednání zákona pouze v jednom
čtení
-
takové projednání je vyloučeno, pokud by šlo o návrh ústavního zákona, návrh zákona o
státním rozpočtu nebo mezinárodní smlouvu podle čl. 10 Ústavy
-
důvody projednání návrhu zákona v jednom čtení musí předkladatel uvést již v důvodové
zprávě k návrhu takového zákona
-
zvláštnost tohoto projednání spočívá v tom, že PS po skončení obecné rozpravy rozhodne,
zda bude v jednání pokračovat tak, aby mohla s návrhem zákona vyslovit souhlas již v prvém
čtení:
• pokud ano, tak zahájí předsedající o návrhu podrobnou rozpravu, ve které nelze
podat pozměňovací nebo jiné návrhy a lze pouze navrhnout opravu data účinnosti
v návrhu zákona a jeho legislativně technických, gramatických, písemných nebo
tiskových chyb
• pokud ne, postupuje se podle obecných pravidel
65. Právní status člena Parlamentu. Práva a povinnosti. Imunita. Ochrana člena
Parlamentu.
-
povaha mandátu:
• charakterizovaná zvláštnostmi vzniku, obsahu a zániku zastupitelského vztahu mezi
členy sněmovny a voliči – v našich podmínkách tento vztah vzniká na základě voleb
(čl. 19 odst. 3 Ústavy ČR) a zaniká způsoby, které uvádí čl. 22 a čl. 25 Ústavy ČR
• poslanci a senátoři jsou neodvolatelní
• z hlediska obsahu lze tento mandát charakterizovat jako reprezentativní (volný), což
podle čl. 23 a 26 Ústavy ČR značí, že poslanec nebo senát vykonává svůj mandát
osobně v zájmu všeho lidu a podle svého nejlepšího vědomí a svědomí a není přitom
vázán žádnými příkazy