Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
i když je rozprava základním nástrojem jednání parlamentu, existují některé otázky, o kterých
musí sněmovna rozhodovat ex lege bez rozpravy (např. §56 odst. 2, §57 odst. 1, §76 odst. 5
atd.) – je to z toho důvodu, že provedení rozpravy by bylo v rozporu s účelem nějaké
procedury (např. o vyloučení veřejnosti se hlasuje bez rozpravy, neboť již argument pro a
proti by mohl zmařit nebo ohrozit důležitý státní zájem)
Hlasování ve schůzích
• rozlišujeme 3 základní složky hlasování:
• kvórum pro hlasování
• požadavky na většinu
• způsob hlasování
-
kvórum – je definováno jako právně stanovený požadavek minimálního počtu poslanců, kteří
musí být přítomni, aby se mohlo přistoupit k hlasování (kvórum pro hlasování se shoduje
s kvórem pro zahájení jednání)
-
většina – rozumí se jí právě stanovený počet hlasů potřebný k tomu, aby usnesení bylo
platné
-
Ústava rozlišuje 3 druhy většin:
• absolutní většina z přítomných poslanců nebo senátorů (představuje minimálně 34
poslanců nebo 14 senátorů); tato většina je pravidlem (čl. 39 odst. 2 Ústav ČR) a
někdy se ne zcela přesně označuje jako většina prostá
• absolutní většina ze všech poslanců nebo senátorů (např. čl. 39 odst. 3 nebo čl. 43
odst. 6 Ústavy ČR) – pro návrh musí být nejméně 101 poslanců nebo 42 senátorů (to
je případ vyhlášení válečného stavu, souhlas s pobytem cizích vojsk na našem území
a volba prezidenta v prvém kole); u PS se vyskytuje při vyjádření nedůvěry vládě
nebo překonání veta prezidenta
• kvalifikovanou většinu ze všech poslanců nebo z přítomných senátorů – představují