Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Praktikum - 4. kapitola

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (25.11 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • platí také, že členský stát musí učinit všechna dostupná opatření k tomu, aby odstranil rozpor mezi EP a svými mezinárodními závazky (není stanovena lhůta) – C-170/98 Komise v. Belgie

  • výjimka: pokud by dotčený mezinárodní závazek odporoval základním hodnotám, na kterých je Unie vybudována, výše popsaná výjimka se neuplatní a národní soudce je povinný aplikovat EP, konkrétně jeho základní hodnoty (C-402/05 P a C-415/05 P Kadi)

  • Přednost Evropského práva z perspektivy členského státu

    • nejvyšší soudní instance téměř všech členských států vymezily jisté hranice, za kterými již princip přednosti nehodlají respektovat

      • nejznámější je postoj německého Spolkového ústavního soudu, který vytvořil množinu limitů přednostní aplikace evropského práva na německém území (Solange I 1974, Solange II 1986, Maastrichtská smlouva 1993, Lisabonská smlouva 2009):

        • 1. skupina limitů – situace střetu evropské úpravy s ústavně chráněnými lidskými právy

          • k aplikaci evropské normy nemůže dojít za předpokladu, že stěžovatel/žalobce unese důkazní břemeno o tom, že úroveň ochrany lidských práv poskytovaná Unií v obecné systémové rovině nedosahuje německé úrovně

        • 2. skupina – Spolkový ÚS si vyhradil právo dohledu nad výkonem pravomocí svěřených Unii

          • považuje sebe sama za posledního arbitra a nedovoluje aplikaci evropského práva v případech, kdy se jedná o výsledek zjevného a zásadního jednání EU mimo svěřené pravomoci

        • 3. skupina – ochrana ústavní identity Spolkové republiky Německo, která nesmí být dotčena právem EU

      • podobný postoj má i italský, polský a český ÚS

    Zákon č. 395/2001 Sb., euronovela Ústavy (1. 6. 2002)

    • do Ústavy zavedla ustanovení nezbytná pro budoucí přistoupení státu k EU

    • příklon od dualistického k monistickému pojetí aplikovatelnosti mezinárodního práva a jeho vztahu k vnitrostátnímu právu, když se staly součástí českého právního řádu všechny vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas a jimiž je ČR vázána

      • odstraněna dvoukolejnost aplikace mezinárodních smluv

      • český právní řád získal jasné ukotvení mezinárodního práva

    • umožnila přenos některých pravomocí orgánu ČR na mezinárodní organizaci – vytvořen ústavní prostor pro přistoupení k EU

    • čl. 10a odst. 1 Ústavy

      • podle názoru ÚS (Cukerné kvóty III) je toto ustanovení základní normou determinující vztahy mezi ČR a EU a zároveň vztah mezi vnitrostátním právem ČR a právem supranacionálních entit

      • ÚS stanovil (Pl. ÚS 50/04 Cukerné kvóty III.), že čl. 10a je normou, která v rámci linie ČR – EU působí obousměrně

        • primárně představuje základ pro ústavně-konformní delegaci části pravomocí ČR na mezinárodní organizaci

        • je také inkorporační normou, na základě které se český právní řád otevírá působení práva EU, jeho vlastnostem a účinkům

    Témata, do kterých materiál patří