Praktikum - 4. kapitola
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
ÚS obhajuje autonomní povahu EP a potvrzuje koncepci tří právních systémů koexistujících v rámci evropského regionu
v rovině vnitrostátního práva zakládá dvojí režim mezinárodních smluv
v českém ústavním právu není výslovně vymezen vztah evropského a vnitrostátního práva
ÚS vyučil Cukerné kvóty III jako příležitost k tomu, aby se zapojil do dialogu o účincích práva EU v právních řádech členských zemí
ÚS ve svém nálezu uznal princip přednosti za základní atribut evropského práva a akceptoval jeho působení také uvnitř českého právního systému
svůj postoj k principu přednosti práva EU opřel o existenci a povahu přenosu pravomocí na Evropské společenství a Evropskou unii
ÚS se výslovně nevyjádřil, že přiznává evropskému právu přednost před právem národním, lze ale takový závěr z jeho argumentace dovodit
uznání priority evropského práva je vyjádřeno rezignací na rozhodování otázek ústavnosti a platnosti toho práva, které vzešlo z realizace pravomocí přenesených na EU
ÚS není kompetentní k tomu, aby posuzoval platnost norem komunitárního práva – tyto otázky spadají výlučně do pravomoci SD
normy komunitárního práva požívají aplikační přednosti před právními řády členských států
rezignování na možnost posuzování platnosti norem evropského práva je základem pro závěr, že ÚS poměrně jednoznačně potvrzuje uznání přednosti práva EU
existují ale rezervy při interpretaci principů – princip demokratického právního sátu a oblast ochrany základních práv a svobod
základem pro vybudování přístupu ÚS k evropsko-právním otázkám je intepretace čl. 10a a koncept přenosu pravomocí z ČR na EU
ÚS tuto delegaci nepovažuje za trvalou a neomezenou – tato delegace může trvat potud, pokud jsou tyto pravomoci vykonávány způsobem slučitelným s uchováním základů státní suverenity ČR a způsobem, který neohrožuje samotnou podstatu materiálního právního státu (Cukerné kvóty III.)
obdobné vyjádření ÚS i v nálezu Pl. ÚS 19/08 Lisabon I
přenos pravomocí orgánů ČR nesmí narušit podstatu republiky jako svrchovaného a demokratického právního státu založeného na úctě k právům a svobodám člověka a občana a aby založil změnu podstatných náležitostí demokratického právního státu
ÚS ponechává do budoucna volnou cestu pro zpětné převzetí pravomocí a zabránění účinkům evropského práva přijatého v rozporu s nedotknutelnými základy české ústavnosti
považuje sám sebe za finálního arbitra povolaného k přezkumu evropské legislativy
v případě, že by Unie vykonávala pravomoci, které jí nebyly českým suverénem propůjčeny, nemůže výsledek jejich činnosti vykazovat vlastnosti, které Soudní dvůr evropskému právu přiznává, a tudíž nemůže ani mít přednost před českým právem
„slovenské důchody“ (Pl. ÚS 5/12 Slovenské důchody XVII)
ÚS se přímo postavil proti názoru SD (C-399/09 Marie Landtová)