EZP - materiály ke zkoušce 2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Život a životní cyklus podniku
Fáze jsou dány:
1) vývojem makroekonomického prostředí (očekávané tempo růstu ekonomiky, fiskální politikou státu, peněžní nabídkou, očekávanými úrokovými sazbami, vývojem inflace, …)
2) příslušností k jednotlivým odvětvím (míru rizika podnikání s tím spojenou (míra zisku, bariéry vstupu do odvětví, perspektiva dalšího vývoje)
3) vlastní výkonností podniku
ZNAKY PODNIKU
Podnik je obklopen okolím, které na něj působí a podnik působí na něj.
geografické okolí – nákupní a prodejní logistika
technologické okolí – pokrok v podniku a jeho účinky
sociální okolí – zájmy zaměstnanců, potenciálních obchodníků, sociální důsledky činnosti
politické a právní okolí – zájmy politických stran
ekonomické okolí – zásobovací a odbytové trhy, ostatní hospodářské jednotky
etické okolí
kulturně-historické okolí
Prvky podniku – prvotní vstupy (přírodní zdroje, práce), kapitálové statky = výrobní faktor
Cílové chování – řídím činnost tak, abych dosáhl stanovených cílů, které by měli znát všichni zaměstnanci podniku
Struktura, dynamičnost, sociální charakter, dění v podniku (= transformace, vztahy, komunikace, finanční stránka)
ZALOŽENÍ PODNIKU
Hlavní otázka:
Čím se zabývat? Co vyrábět, poskytovat?
Zpracování tzv. Podnikatelského plánu (Zakladatelského projektu):
Výsledkem zakladatelského projektu musí být informace pro podnikatele, zda je daný projekt reálný, proveditelný. Zakladatelský projekt představuje velmi důležitý dokument, neboť právě první fáze v životě podniku je obvykle spojena se značným objemem peněžních výdajů, proti kterým z počátku nestojí potřebné peněžní příjmy.
předkládá se bankám a jiným institucím při žádosti o úvěr, úřadům pro získání koncese a jiných povolení atd.
slouží podnikateli jako nástroj řízení
nezbytnou součástí je zakladatelský rozpočet
struktura není závazně stanovena, podstatou je vytvořit pravdivý a přesvědčivý přehled o schopnostech, záměrech a potencionálním výnosu projektu nebo podniku
RŮST PODNIKU
Fáze růstu následuje po fázi vzniku podniku. Ve fázi růstu podnik poprvé dosahuje určitého příjmu. Křivka příjmu by měla mít poměrně strmý průběh tak, aby co nejdříve přetla křivku výdajů podniku v bodě zvratu. Od bodu zvratu převyšují příjmy podniku jeho výdaje a podnik dosahuje zisku. Fáze růstu končí tehdy, když křivka příjmů a křivka výdajů ztrácejí svoji strmost a jsou poměrně stabilizované.
Rostoucí podnik je tedy podnik, jehož:
obrat roste
tržní podíl je stabilní, respektive stoupá
ceny jeho výrobků a služeb jsou stabilizované
náklady jsou stabilizované, respektive v důsledku zvyšování objemu výkonů mírně klesají
zisk má vzestupnou tendenci
Rozšiřování objemu výroby a prodeje, růst podílu na trhu
Snaha o trvalý růst (tempo růstu tržeb nevyžaduje externí financování podniku)
Nutná trvalá péče o inovaci produkce a její přiměřenou kvalitu, vhodná cenová strategie